Fietsverlichting

Fietsverlichting

Zien versus Gezien worden

De eerste vraag die je moet stellen bij het aangeschaffen van verlichting is : wil ik vooral gezien worden of is het ook belangrijk dat ik de omgeving beter zie?

Als je vooral op verlichte wegen fiets is gezien worden het belangrijkste. Relatief eenvoudige verlichting met een lage lichtopbrengst voldoet.

Ga je meer in het buitengebied de weg op in het donker dan wordt zelf zien al belangrijker. Ga je dan ook nog eens het bos in in het donken dan wordt zien een must.

Verlichting om gezien te worden heeft doorgaans een lagere lichtopbrengst, een eenvoudige constructie en zijn goedkoper in vergelijking tot lampen om mee te zien.

Lichtopbrengst

De lichtopbrengst van een lamp wordt uitgedrukt een lumen. Kort door de bocht samengevat : de totale lichtopbrengst van een lamp.

Meer lumen is meer licht. Maar daarmee is nog niet meteen gezegd hoeveel je ermee ziet. Een smalle bundel van 400 Lumen oogt feller dan een brede met dezelfde lichtopbrengst. Maar of je aan de felle punt vlak voor je op de weg wat hebt is maar de vraag. Van de omgeving zie je dan niks meer.

Een ander eenheid om de lichtopbrengst in uit te drukken is lux, dat is kort samengevat het nuttige licht dat een lamp geeft. Dat deel van het licht dat voor jouw nuttige objecten zoals de weg en paaltjes bereikt. Helaas zie je dit gegeven weinig terug in de specificaties van fietsverlichting. Schermen met veel lumen is mooiere marketing

En als de helft van het licht richting de sterren schijnt heb je er zelf niks aan en verblind je alleen je tegenligger. Veel lumen weinig lux.

Een goede fietslamp zorgt voor, met name door de reflector van de lamp, een evenwichtige verdeling van het licht voor je. Meer over dit thema in dit (engelstalige) artikel.

Zorgen voor een goede lux en verdeling van het licht is vrij kostbaar de reflector moet exact vormgegeven zijn en de positie van de led-lamp luistert erg nauwkeurig.

Lamp uit de Ixon serie van Busch&Muller. Lamp om mee te zien. 90 lumen en zeer goede verdeling van het licht, hoge lux.

Accu capaciteit en brandduur

Fietsverlichting is steeds meer uitgevoerd als via USB oplaadbare accuverlichting. Het zal niet verbazen dat lampen met een hogere lichtopbrengst ook meer stroom verbruiken. Deze lampen hebben vaak een grotere ingebouwde accu of bij de echt sterke lampen zelfs een losse accu.

Meer licht betekend ook dat je accu sneller leeg is en dus de brandduur beperkt. Veel lampen kun je instellen op een lagere stand of zelfs knipperstand om de brandduur te verlengen. Je gebruikt de hoge stand als je zelf wilt zien en de lage stand als je alleen gezien wilt worden. De knipperstand is nog zuiniger.

Ben ik zichtbaar

Inschatten of je nog goed gezien wordt is best lastig. Verplaats jezelf eens in de mede weggebruiker en dan met name de automobilist die met natte ruiten en reflecterende straatverlichting echt veel minder ziet dan jij op de fiets. En het argument dat de automobilist maar goed moet opletten helpt je niet als meer dan 1000 kilo staal je aantikt. Fietsverlichting is er niet voor de ander maar om jezelf te beschermen.

Voorverlichting

Hoeveel licht je nodig hebt is dus sterk afhankelijk van het doel en van de reeds beschikbare verlichting. Op onverlichte wegen is rond de 400 lumen een beetje de ondergrens van wat je nodig hebt.

Bij MTB’ers zijn breed stralende koplampen met een hoge lumen populair. Prima geschikt om het bospad vol te verlichten maar niet voor de openbare weg waar je rekening moet houden met andere weggebruikers.

Gaat het om goed gezien worden kun je volstaan met een lichtopbrengst van rond de 100 lumen. Gaat het puur om het hebben van verlichting dan kun je ook volstaan met een lampje als de femto met een opbrengst van 15 lumen

Cateye Volt 6000
Een monster van 6000 lumen. Geschikt om volle bak door de bossen te crossen. Op de openbare weg hoort deze lamp niet thuis je tegenliggers zullen je vervloeken
Lezyne 500 lumen
Een 500 lumen lamp waarmee je in veel omstandigheden prima uit te voeten kunt. Kom je vaak op trajecten waar meer licht van belang is kies dan een lamp met 750 of 1000 lumen en zet deze in een lagere stand waar je de hogere opbrengst niet nodig hebt

Lezyne Femto fietsverlichting voor
De Femto van Lezyne compact lampje om gezien de worden
Goedkoop gezien te worden

Achterverlichting

Bij achterverlichting gaat het eigenlijk altijd om verlichting om gezien te worden. Maar ook hier heb je grote verschillen in lichtopbrengst.

Bijna een klassieker. De basic achterlamp van IKZI. Ook onder andere namen te vinden onder andere bij de Hema. Prima lamp om gezien te worden voor weinig. Ook als voorlamp te koop en in fellere luxere uitvoeringen. Vanaf een euro of 4

Achterverlichting moet in Nederland verplicht rood licht geven.

cateye x2 kinetic

 

Knipperen

Knipperende verlichting valt meer op dan een lamp die continue brandt. Echter fietsverlichting mag in Nederland niet knipperen. Hooguit kun je een tweede lamp als knipperlicht  toepassen.

Extra en Noodverlichting

Goedkope fietslamp van decathlonAls je verlichting via de (naaf)dynamo of accu van de e-bike werkt zul je zelden zonder licht komen te zitten. Anders is het met fietsverlichting op batterijen en accu’s. Met name de oplaadbare accu’s willen nog wel eens onverwacht snel leeg raken, bijvoorbeeld als het plotseling koud wordt.

Monteer een setje goedkope led verlichting op je fiets die je er ook altijd op laat zitten. Lampjes heb je al vanaf een euro of drie. Het stelt niet veel voor maar mocht je hoofdverlichting uitvallen dan heb je nog altijd een setje licht op gezien te worden. En een boete te voorkomen.

Deze verlichting biedt ook uitkomst als je lamp nog aan de lader thuis hangt terwijl te opeens toch in het donker terecht gekomen bent.

Handlebar Bar end fietslampemAls je je zichtbaarheid nog verder wilt vergroten kun je meerdere lampen op je fiets bevestigen. Denk bijvoorbeeld aan lampjes die in de uiteinden van je stuur gaan.

 

Slimmere verlichting

En naast de eenvoudige lampen die alleen zorgen voor een puntje zichtbaarheid heb je ook steeds meer verlichting met extra’s

Achterlampen die ook als remlicht werken. Zoals de X2 Kinetic van cateye. Al is de sensor nog niet zo volmaakt dat deze 100% nauwkeurig op remmen reageert. Ook andere snelheidsveranderingen zorgen voor feller licht.

Garmin Varia Achterlicht

Of verlichting die via bluetooth met je telefoon en elkaar in verbinding staan. Nu heeft het aan/uit schakelen van een lampje, dat op nog geen 30 centimeter afstand zit, met een app wellicht niet zo veel toegevoegde waarde. Maar dat de achterlamp meteen met je voor verlichting aangaat en vooral ook uit is wel praktisch.

Of de achterverlichting van Lezyne die met behulp van lasers lijnen op de weg tekent zodat automobilisten beter afstand houden.

Kleding

Naast verlichting en de reflectie op de fiets zorgt ook lichte of reflecteren kleding voor een beter zichtbaarheid op de fiets.

In Nederland is het toegestaan fietsverlichting op de kleding of tas te bevestigen, echter alleen op het bovenlichaam, dus niet op benen, armen of hoofd.

In bijvoorbeeld Duitsland moet de verlichting vast zitten aan de fiets.

 

Regels

Fietsverlichting moet zorgen voor een betere zichtbaarheid, samen met de verplichte reflextoren in de trappers, banden en achterop. Het witte spatbord is al een tijd niet meer verplicht.

Veel sportfietsen voldoen niet aan de eisen van reflectoren. In de praktijk wordt dat gedoogd.

Over hoe goed je verlichting moet zijn zegt de wet weinig alleen dat je bij slecht zicht en in het donker fietsverlichting moet hebben.

Zie voor de regels de site van de rijksoverheid

Fietsen in de Herfst

Fietsen in de Herfst

De herfst is een maand waarin veel gebeurt en veel te zien is in de natuur. Opvallendste bladeren die  verkleuren en paddenstoelen die te voorschijn komen.  Maar ook de vele spinnenwebben, grassen en zaaddozen die glinsteren van de dauw. Vogels die zich klaarmaken voor vertrek of juist aankomen voor overwintering.

De dagen worden korter en de temperatuur daalt. Velen ervaren de herfst bovendien als natter dan de zomermaanden. Echter in de maanden september tot en met november valt gemiddeld over de jaren minder regen dan in juli en augustus.

Lees verder

Vakantiefiets 2019

Vakantiefiets 2019

Er zijn prachtige fietsen die als echte vakantiefiets in de showroom staan. Fietsen van Santos, Id-works de Koga Worldtraveller en nog veel meer. Dit zijn heerlijke toerfietsen. En hoewel ze breder inzetbaar zijn dan alleen de jaarlijkse fietsvakantie ga je op deze fietsen niet zo gauw even een rondje hard of door de bossen.

Endurance, gravel, cross, racefiets. De purist ziet hierin allemaal zeer verschillende fietsen maar in feite zit het hem vaak slechts in details en dan met name de geometrie. Om een endurance fiets met de juiste banden kun je ook prima gravel rijden en visa versa.
Hieronder een aantal fietsen die als allrounders breed inzetbaar zijn. Als racer, off road over gravel en als vakantiefiets.

Hieronder een aantal fietsen die als alrounder breed in te zetten zijn.
Lees verder

Fietsvakantie Portugal

Fietsvakantie Portugal

Net als in grote delen van Spanje zijn de zomers in Portugal heet en droog. Gecombineerd met de soms pittige klimmetjes geeft dat vooral het voor- en najaar de meest geschikte seizoenen zijn om in Portugal te fietsen. De inspanning wordt dan beloont met prachtige uitzichten in een landschap met kurkeiken, sinaasappel- en olijfbomen.

De Algarve heeft een van de mooiste kusten van Europa, de Atlantische oceaan op de grens van afwisselend woeste kliffen en mooie zandstranden

Lees verder

Paklijst fietsvakantie

Paklijst fietsvakantie

Hoeveel meenemen

Hoe minder je meeneemt hoe makkelijker je fietsvakantie wordt. Ten eerste en niet onbelangrijkste is je fiets lichter als je minder meeneemt en zeker bergop tikken kilo’s aan. Daarnaast scheelt minder spullen meenemen ook minder uit en inpakken elke dag.

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren maar beginnende fietsers nemen vaak te veel mee. Veel zaken zijn ook een persoonlijke afweging neem je bijvoorbeeld wel of geen stoeltje mee?

Lees verder

Rugzak(je) mee op fietsvakantie

Rugzak(je) mee op fietsvakantie

Fietstassen zijn ideaal voor het vervoeren van je spullen tijdens je rit, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt. Echter, hoe mooi ook uitgerust met draagriemen, het zijn ondingen als je even een dag zonder fiets op pad wilt. Het is daarom best praktisch om een klein rugzakje mee te nemen tijdens je fietsvakantie.  Om te beginnen kun je je die gebruiken bij je tocht naar de douches. Daar zijn namelijk vrijwel altijd te weinig haakjes. Schone kleren, handdoek en shampoo, in de goede volgorde, neem je zo eenvoudig mee en de kans dat alles droog blijft is weer wat groter.

Maar ook voor de trip naar de supermarkt of een stadsbezoek zijn de ideaal.

Bij de decathlon hebben ze een aantal zeer voordelige rugzakjes zonder frame.

quechua 10-liter rugzak compact
Dit kleinste rugzakje heeft het formaat van een prop papier en weegt maar 48 gram. Het draagt voor geen meter maar is voor de gang naar de douche prima te gebruiken. Ook te gebruiken voor het bewaren van je vuile was. Het is lichter en (veel) goedkoper dan menig van die outdoor-bewaar-zak-dingen.  Zelfs voor de specialisten in het thuislaten-wat-niet-echt-nodig-is en grammenjagers is deze rugzak nog een optie.
NH100 Arpenaz quechua 10 liter
Deze tien liter rugzak is prima te gebruiken voor genoemde toepassingen al is deze voor trips naar de supermarkt wellicht wat te klein ( maar dan kun je ook weer een lege fietstas meenemen). Deze rugzak van het huismerk Quechua van de decathlon stond bekend als de Arpenaz 10, maar heet nu NH100
NH100 20 liter decathlon quechua
De twintig liter versie is nog een redelijk compromis tussen gewicht(340 gram), pakvolume en functionaliteit. Er is ook een 15 liter rugzak, maar dat is een kinderrugzak

Waterdichte rugzakken fietsvakantie

exped cloudburst
Dit rugzakje van exped weegt slechts 240 gram, heeft en inhoud van 25 liter. Omdat deze cloudburst waterdicht is kun je hem ook als bagagezak gebruiken. Bovenop je bagagedrager tussen je fietstassen. Ruimer en lichter dan bovenstaande rugzak van decathlon. Kost wel zes keer zoveel.
Van Takonka 15 liter en 200 gram. Waterdicht dus te gebruiken als stuffbag voor je kleren of slaapzak. Alleen heb je dan niet even snel een rugzak beschikbaar voor de boodschappen vlak voor de camping

Ter vergelijking ortlieb en vaude hebben speciale tassen voor de bagagedrager die te combineren zijn met hun achtertassen. De zogeheten Rack-pack van ortlieb weegt om de 700 gram en de Top Case van Vaude ruim een kilo. Beide hebben een inhoud van ongeveer 30 liter. Bij het gewicht van de rugtassen komt dan nog wel een spin of sjorband. En wellicht een waterdichte zak.

Van Fietstas een Rugzak maken

Ortlieb heeft een  losse drager waarmee je een fietstas als rugzak kunt gebruiken. Deze weegt 310 gram en past in de fietstas. Aangezien de fietstassen van Ortlieb waterdicht zijn is je rugzak dat ook meteen.

 

Rugzak tijdens het fietsen

Als je fietst met fietstassen is er weinig reden om met een rugzak op te fietsen, het heeft eigenlijk alleen maar nadelen zoals zweten en onnodige belasting van je rug, zitvlak en polsen. Echter met de opkomst van bikepacking is een deel van je bagage meenemen op de rug vaak een noodzakelijk kwaad. Hier zijn zaken als goed  zitten, vochtafvoer en waterdichtheid wel van belang. Je komt de uit bij rugzaken als die van Osprey, Cube, Camelbak, Vaude of Evo. Deze zijn special gemaakt voor gebruik tijdens het fietsen, zo is je rug meer gebogen bij het fietsen t.o.v. bijvoorbeeld wandelen. Naast ruimte voor je (waardevolle) spullen hebben ze ook plek voor een waterzak.

vaude fietsrugzak

Osprey Syncro 20 liter

 

Fietsvakantie Kroatië

Fietsvakantie Kroatië

Vakantie in Kroatië is de afgelopen jaren snel populair geworden, een aangenaam klimaat, prachtige zee, eilanden om te ontdekken, een rijk landschap en voor de liefhebbers ervan veel ruimte voor naturisme.

Fietsvakantie zijn nog relatief nieuw. Wie zoekt naar uitgestippelde routes zal moeten zoeken en pionieren. Zo loopt wellisvaar de eurovelo 8 , maar de status daarvan is voor het grootste deel in ontwikkeling. Lees verder

Fietsen in Italië fietsvakantie tips

Fietsen in Italië fietsvakantie tips

Italië kent vele mooie fietsgebieden en routes. Voor klimgeiten en mountainbikes de Dolomieten en Alpen in het Noorden, perfect voor wie aan een van de meren zijn vakantie mag doorbrengen. Of door Umbrië en Toscane met zijn landschapen en historische steden. Gebruik Sienna als startpunt voor tochten naar San Gimignano en Volterra of over de Crete. Of fiets langs Historische steden als Florence en Pisa.
Lees verder

Fietsvakantie België

Fietsvakantie België

Lekker dichtbij maar toch helemaal buitenland. Als de de grens met België over gaat merk en zie je dat meteen. De wegen worden slechter en de huizen lelijker, maar wees daar niet te negatief over, met name de Vlamingen zijn trots op hun omgeving. Het Vlaams onderscheid zich duidelijk van het Nederlands maar je verstaat elkaar prima. Iets verderop moet je met Frans aan de slag. Als je het subtiel aanpakt verstaan ze daar je Nederlands vaak ook, de taalstrijd is minder fel als ze ontdekken dat je Nederlander bent en je respect voor hun zaak hebt
Lees verder

Winterbanden voor de fiets

Winterbanden voor de fiets

Voor veel autorijders is het elk jaar een vast ritueel: de overstap van zomerbanden naar winterbanden in het najaar en weer terug wisselen in het voorjaar.  Het hele jaar door optimale banden voor de omstandigheden.

Voor fietsen zijn winterbanden veel minder vanzelfsprekend. Veel fietsers parkeerden hun rijwiel in de wintermaanden vooral in de schuur en fietsen alleen op mooie dagen. De laatste jaren fietsen we echter veel meer ook in de winter. Woon-werk verkeer op de fiets is steeds vaker en langer een alternatief voor forensen met de auto. Mer deze verandering zien we ook steeds meer winterbanden voor fietsen.

Fietsbanden voor de winter onderscheiden zich op een aantal punten van zomerse banden. Vergelijkbaar met de verschillen tussen zomer- en winterbanden voor autos’:

  • Het rubber is stroever waardoor het meer grip heeft op gladde oppervlakken.
  • Het rubber blijft soepel bij lage temperaturen en behoud daardoor grip in tegenstelling tot zomers rubber.
  • En het profiel is aangepast zodat het sneeuw en ijs goed loslaat en afvoert. Het profiel is of grof of heeft juist fijne lamellen waar geen sneeuw in kan zitten.

Naast de aanpassing van het rubber en het profiel is er ook keuze uit winterbanden met spijkers (spikes). Deze zorgen helemaal voor extra grip.

Terwijl voor auto’s spijkerbanden verboden zijn in Nederland en België, in verband met slijtage van de weg, zijn deze voor fietsen gewoon toegestaan

In een wat ouder artikel op de website van de fietsbond is de conclusie duidelijk: winterbanden voor de fiets werken.

Met name de spijkerbanden hebben ook een duidelijk nadeel : ze maken veel meer lawaai. De spijkertjes veroorzaken een zoemend geluid dat na een tijd kan gaan irriteren.

De winterbanden zonder spikes, dus alleen met een aanpassing in rubber en profiel, fietsen welliswaar iets zwaarder dan zomerbanden maar maken niet noemenswaardig meer lawaai dan gewone banden. Je kunt hier dus de hele winter op rijden en eventueel ook een stuk de lente in. Echt ijzige dagen zijn in Nederland best beperkt en op die dagen geven deze banden al een flinke portie extra grip

Heb je twéé fietsen tot je beschikking? Voorzie dan één fiets van winterbanden met spijkers en gebruik die als er sneeuw of ijs ligt. De andere voor de tochten onder normale omstandigheden. Heb je maar één fiets en wil je toch meer grip kies dan voor een winterband zonder spikes

winterbanden continental CONTACT Winter II
De Winter Contact II Premium is een band met speciaal profiel voor winterse omstandigheden. Deze band is ook geschikt voor E-bikes. Verkijgbaar in gangbare maten voor race, MTB en toerfiets
Van het wat minder bekende merk CST is deze winterband zonder spikes maar met antillek laag voor dagelijks, urban, gebruik
De eenvoudigste winterband van Schwalbe met spikes heeft twee rijen met spikes aan de zijkanten van het loopvlak. Zo heb je minder geluid en de band is voordelig in aanschaf. Geeft voldoende grip bij normaal fietsgedrag.
De Marathon geeft nog een slag meer grip door zijn dubbele rij spikes.  Ook dubbel zoveel lawaai. Omdat er een rij spikes op het loopvlak zit help hard oppompen maar voor de helft om het rijgeluid te beperken. Net als bij de andere Schwalbe banden kun je de spijkers vernieuwen. Ten opzichte van de gewone Schwalbe winter heeft deze band alleen voordeel is je lang en hard onder winterse omstandigheden gaat fietsen.
Voor het echte sneeuw en ijswerk op de MTB

Bij sneeuw en ijs gebruik je spijkerbanden op minimale druk, de spikes hebben dan maximaal contact met de weg. Is het minder winters dan pomp je de banden op tot de maximale druk. De spijkers hebben nu nauwelijks nog contact en maken veel minder lawaai.

Winterse tips

Betaalbaar setje fietsverlichting. Opladen via USB
  • Zachtere banden hebben meer contact met de weg en dus meer grip. Dat geldt voor gewone banden en winterbanden. Een (te) zachte band slijt wel meer en fietst zwaarder
  • Kans op uitglijden? Zet dan je zadel lager zodat je makkelijker bij de grond kunt
  • Kijk naar de weg, ijs glimt.
  • Stuur rustig en beheerst.
  • Pas op voor de harde stroken sneeuw en ijs langs de kant van de weg.
  • Zorg voor goede verlichting. Lekker veilig op winterbanden en dan over het hoofd gezien worden is zonde.
  • Idem voor de remmen, werken die goed en kun je goed de remkracht doseren? Remblokjes slijten harder bij vies weer.
  • Maak je fiets in de winter extra schoon i.v.m. het gestrooide zout.
  • Bij nat weer blijven er eerder steentjes plakken aan je band en dat kan voor lekkage gaan zorgen. Peuter je banden van tijd tot tijd schoon

Winterbanden voor de fiets kopen

Goede fietsen winkels hebben winterbanden liggen. Anders kunnen ze besteld worden.

En anders is er altijd nog het internet zoals bij Wiggle
en Bikester, of allemaal verzameld bij bol.com. Hier zijn zo ook (ver) onder de soms pittige adviesprijs te krijgen

Ritsbare winterband met spikes

Nieuw product, beschikbaarheid in nederland niet bekend.

Winterbanden nuttig of niet?

Sommige zien de opkomst van winterbanden bij auto’s een beetje als een hype. Winterbanden geven meer grip bij slechte weersomstandigheden. Maar veel rijders compenseren dit, vaak ruimschoots, door rijgedrag dat niet past bij winterse omstandigheden.  Seeuw en ijs vragen om aangepast rijgedrag of je met zomerbanden rijdt of met winterbanden. Daarnaast geldt dat het handig is,zeker in de auto, dat je weet wat je moet doen als je een keer gaat glijden. Meesturen is nogal contra intuïtief en vol op de rem gaan staan maakt de bestuurbaarheid van de auto ook niet veel beter.

Op de fiets is de tijd tussen slippen en echt onderuit gaan  veel korter. En dan helpt wat extra grip zeker. Maar als je op een ijzige ondergrond haakse bochten gaat fietsen helpt niets.

Lichtgewicht tenten vergelijk

Lichtgewicht tenten vergelijk

Bij het uitzoeken van een nieuwe Lichtgewicht tent heb je heel veel zaken waar je rekening moet houden, afmeting, gebruik en nog veel meer

Onderstaande een aantal opties voor een lichtgewicht (twee persoons) maar niet al te krappe tent voor fietsvakanties. Genoeg ruimte om naast elkaar te slapen (en niet op elkaar), een voortent voor je bagage en  ook genoeg ruimte om met slecht weer een tijd comfortabel in de tent door te brengen.

Daarnaast een beetje betaalbaar, dus instaptenten voor de beginnende vakantiefietser.

Dé beste tent voor een fietsvakantie bestaat niet. De aanschaf is van een tent is steeds een persoonlijke afweging van het gebruik en vooral ook het budget

Lees verder

Fietsvakantie Groot Brittannië

Fietsvakantie Groot Brittannië

De wegen en fietspaden zijn over het algemeen prima verzorgd. De wegen zijn wel aangelegd met de auto ingedachte. Zo kunnen weggetjes, met name de kleinere, gemeen stijl zijn. Nooit extreem lang maar toch. Een weg duikt de diepte in en beneden kom je dan een bruggetje, drempel, haakse bocht, voorde of een combinatie van deze tegen. Je moet dan vol in de remmen om vanaf stilstand weer te gaan klimmen.
Lees verder

La Scandiberique – Eurovelo 3 – Sint Jacobsroute

La Scandiberique – Eurovelo 3 – Sint Jacobsroute

Als ergens in de komende twee jaar het Franse segment van de EuroVelo 3 La Scandiberique, ook bekend als de Sint Jacobsroute, officieel geopend wordt, is het de langste fietsroute van Frankrijk. Alsof het nog niet is uitdagend genoeg om een ​​fietsroute in Frankrijk te kiezen, voegt de Scandiberque nog eens 1600km toe aan bewegwijzerde fietspaden, van de Belgische grens tot Spanje Lees verder

La Vélo Francette

La Vélo Francette

La Vélo Francette is een van de vele nieuwe routes die de laatste jaren in Frankrijk ingericht zijn. De route verbind de invasiestranden van Normandië bij Ouistreham met de havenplaats La Rochelle aan de Atlantische kust.

Fietsroute van het jaar 2017

De Francette is door de Fiets- en wandelbeurs uitgeroepen tot fietsroute van het jaar 2017 en daarmee tot opvolger van de van Gogh route in ons eigen land. Het gevarieerde landschap, de groene routes, de bereikbaarheid met de trein en de mogelijkheid om deze route te combineren met andere lang afstandsroutes waren de doorslaggevende argumenten voor de Jury. Ze verkozen deze route boven  totaal 16 genomineerde routes waaronder het Dommelfietspad , de Weinland Steiermark Radtour, Penedès360  de Via Rhôna en de Loire à Vélo

Lees verder

Fietsvakantie Duitsland

Fietsvakantie Duitsland

Duitsland is een veelzijdig vakantieland, en zo zijn er ook op de fiets talrijke mogelijkheden. Of het nu mountainbiken in het zwarte woud is of een van de lange afstandsroutes, Duitsland heeft het. En in tegenstelling van wat je van een autoland zou verwachten is Duitsland een fietsvriendelijk land. Automobilisten zijn vaak een stuk hoffelijker dan in Nederland. Daarnaast gaan de grote fietsroutes zo veel mogelijk over autovrije of autoluwe wegen. Lees verder

Voor elk seizoen een tent

Voor elk seizoen een tent

Een tent kiezen is knap lastig: gewicht, prijs, afmeting en functionaliteit zijn een aantal punten die je tegen elkaar moet afwegen. En dan hebben de tenten ook nog een seizoens-aanduiding: geschikt voor 2,3,4 en zelfs 5 seizoenen.

Het gebruik van de term seizoen is wat verwarrend. Je zou denken dat een tent die geschikt is om in de winter te gebruiken een 1 seizoen wintertent is ( tegenover de 1 seizoen zomertent). Echter de wintertenten moet je zoeken in de rubriek vier seizoenen en de zomertent in twee.

De seizoenen geven niet zozeer het jaargetijde aan maar weer de geschiktheid voor slecht weer,regen, wind en koude. Hieronder te seizoenen stap voor stap Lees verder

Fietsen in de achterhoek

Fietsen in de achterhoek

Gelegen in de oostpunt van de provincie Gelderland laat je in dit oude graafschap de drukte van het dagelijkse leven achter je. Met het knooppunten netwerk als basis kun je hier eindeloos fietsroutes uitzetten. Daarnaast zijn er sites als achterhoek.nl met veel voorbeeldroutes

Met uitstapjes naar Salland of de Veluwe maak je je keuzes nog diverser. En een keer een dag niet fietsen? Bezoek dan  oude (Hanze)steden als Zutphen en Doetinchem.

Het landschap is vlak met hier en daar een lichte glooiing, prima om met kinderen te fietsen. Het landschap is ook voldoende afwisselend. Lees verder

Fietsroutes langs Natuurkampeerterreinen

Fietsroutes langs Natuurkampeerterreinen

De natuurkampeerterreinen zijn als geen andere geschikt om te kamperen tijdens een fietsvakantie. Zeer verschillend van aard zijn ze bijna allemaal fietsvriendelijk. Vaak hebben ze een trekkersveld zodat je je geen zorgen hoeft te maken over de beschikbaarheid van een plekje.Op de site van Stichting de groene koepel vind je een aantal fietsroutes langs hun terreinen op deze pagina plan je zelf je route.
Lees verder

Hoe groot moet mijn tent zijn? Kokon of balzaal?

Hoe groot moet mijn tent zijn? Kokon of balzaal?

De hoeveelheid ruimte in een tent wordt meestal aangegeven door het aantal slaapmatjes die erin passen. Een standaard matje is iets meer dan 50 centimeter breed, maar de brede versies van exped bijvoorbeeld al 65 cm. Houdt hier rekening mee bij het bepalen van de minimale breedte. Maar er zijn meet aspecten die de benodigde ruimte in je tent bepalen

Bij sommige lichtgewicht modellen loopt de tent taps toe bij het uiteinde. Op zich hebben je voeten  ook minder ruimte nodig dan je bovenlichaam dus dat kan prima werken. Wel komen dan de matjes over elkaar heen te liggen en dat kan een probleem zijn bij de dikkere luchtbedden die nu op de markt zijn. En je moet het niet erg vinden de voeten van je reisgenoot ’s nachts tegen te komen.

Lees verder

Lichtgewicht tent kopen – tips

Lichtgewicht tent kopen – tips

Of je nu een fortuin uitgeeft of liever een goedkope tent, als een tent niet bij jou en je reisplannen past heb je er alleen maar spijt van. Een tent koop je niet voor de look maar om zijn functionaliteit, al kan een (schut)kleur ook weer functioneel zijn.

Een aantal holistische tips bij de aanschaf van een tent vind je hieronder. Deze site richt zich voornamelijk op (lichtgewicht) tenten voor wandel- en fietsvakanties maar het lijstje is op zich van toepassing op alle soorten tenten. Lees verder

Fietskleding fietsvakantie

Fietskleding fietsvakantie

Fietskleding is er te kust en te keur en wat je het liefst meeneemt op je fietsvakantie is uiteindelijk een kwestie van eigen smaak en voorkeur. Een strakke wielren outfit of toch meer casual in min om meer gewone kleding.

Fietsbroeken

De meeste fietsers die langere tochten maken dragen fietsbroeken met de bekende zeem. Dat is een naadvrije padding die ervoor zorgt dat je ook na dagen fietsen nog lekkere billen hebt. Gewone katoenen onderbroeken transporteren het vocht slecht en hebben naden op de verkeerde plekken waardoor de onderbroek vroeg of laat gaat schuren. En dat geld niet alleen voor de vakantiefietser die elke dag vele kilometers verwerkt, maar ook voor de toerfietser met kortere afstanden zoals bij een fietsvierdaagse of een hoteltocht.  Lees verder

Helinox Chair Zero. Lichtgewicht lekker zitten

Helinox Chair Zero. Lichtgewicht lekker zitten

Op fietsvakantie en bij een trektocht met rugzak is het schipperen met gewicht en pakvolume. Wat je meeneemt moet min of meer in je tas(sen) passen en uiteindelijk zal het allemaal ook mee bergop zoeken. Grote stoelen meeslepen is geen optie. In het verleden was het dan maar zitten op een zitmatje, later kwam er dan de mogelijkheid je slaapmat om te bouwen tot stoel zoals met de chairkits van ThermaRest en Exped. Niet ideaal je moet dan ’s avond weer je stoel tot slaapplek ombouwen en ’s ochtends voor de eerste koffie weer. Lees verder

Fietstassen voor de fietsvakantie

Fietstassen voor de fietsvakantie

Fietstassen zijn er te kust en te keur. De klassiek fietstassen worden grofweg onder verdeelt in:

  • achtertassen,
  • voortassen,
  • top tassen ( rack packs ) en
  • stuurtassen

Met de opkomst van bikepacking (zie onder) komen er nog heel veel soorten bij zoals:

  • zadelpentassen,
  • frametassen,
  • bovenbuistassen en
  • grote handlebar stuurtassen

Kies wel steeds tassen van 1 merk per fiets, ze hangen en sluiten net allemaal anders.

Welke tassen in welk maat je nodig hebt is sterk afhankelijk van de soort trip die je gaat maken.

Reis je langs hotels of overnacht je in trekkershutten, al dan niet met bagage vervoer, dan heb je aan 1 of 2 achtertassen voldoende.
Lees verder

MSR Carbon Reflex – Super lichte tenten

MSR Carbon Reflex – Super lichte tenten

Op de fiets kun je redelijk wat bagage meenemen, meer dan in bijvoorbeeld je rugzak. Maar uiteindelijk zul je toch elke kilo mee moeten nemen. En de ruimte die je hebt is ook niet onbeperkt. MSR heeft een aantal ultra lichte tenten voor mensen die gewicht of ruimte belangrijk vinden en het niet erg vinden daarvoor ruimte en ook wat comfort bij de tent in te leveren. Ze zijn te vinden onder de naam Carbon Reflex. En hiervan zijn in 2016 nieuwe versies verschenen. Lees verder

Fietsen langs de Rhône

Fietsen langs de Rhône

Na enkele jaren van voorbereiding is onlangs de fietsroute langs de Rhône toegevoegd aan het fietsnetwerk Eurovelo, het is het franse deel van EuroVelo 17. Gezien de schoonheid van het landschap en de cultuur van de regio’s waar deze rivier doorheen slingert zal deze fietsroute waarschijnlijk snel net zo populair worden als andere rivier routes zoals langs Loire en de Donau

De route langs de Rhône

Deze eurovelo bestaat uit de combinatie van twee routes. Het Zwitserse Route du Rhône gaat van de bron in de Alpen naar Geneve, het Franse ViaRhôna vervolgt de route naar een van de mondingen in de middellandse zee: volg de Grand Rhône tot Port-St. Louis-du-Rhône of de Petit Rhône naar Le Grau-du-Roi. Lees verder