Bikepacking is een nieuwe trend als het gaat om fietsvakanties (bike touring). Hier kies je niet voor een speciale vakantie- of toerfiets om je reis mee te maken, maar gebruik je je gewone racefiets, maar vaker nog je MTB voor de tocht. Je kunt dan via veel ruigere paden op weg en daarnaast kun je op locaties onderweg nog eens een leuk rondje doen.
Op deze pagina
Verschillen bikepacking en vakantiefietsen
Probeer het verschil tussen bikepacking en bike touring te vinden en je zult ontdekken dat er naast de uitersten ook heel veel overlap tussen de twee vormen van fietsen met bagage is. Tot waar je je een bikepacker wilt noemen en wanneer je een vakantiefietser bent is aan jezelf.
Bikepacking is ook vooral een mode verschijnsel. Een nieuwe manier om bagage mee te nemen op fietsen die daar eigenlijk niet voor ontworpen zijn. Over wegen die de gewone vakantiefietser links laat liggen. Maar veel gravel/bikepacking routes/tochten kun je ook prima op een vakantiefiets doen.
Het reizen met de racefiets heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen in de vorm van bikepacking. Middels een stel kleine fietstassen die je direct aan je frame kan monteren, kan je op minimalistische wijze en in een mum van tijd talloze kilometers verslinden. Dag in, dag uit.
WielerFlits
De fiets
De vakantiefietser rijdt op een fiets die in meer of mindere mate ontworpen is om lange afstanden met veel gewicht aan je fiets te rijden. De houding is vrij rechtop, ontspannen.
De bikepacker rijdt op een gravelracer, racefiets of mountainbike. Een sportiever houding voor langere afstanden harder rijden op de racefiets of door ruw terrein op de MTB. Of daar tussenin op de gravelbike.
De route
Bikepackers vind je meestal in wat ruiger terrein over onverharde wegen. De bikepacker zal zijn route plannen over wandelpaden en mtb-routes. Terwijl de vakantiefietser zijn tocht liever over verharde wegen heeft. De vakantiefietser heeft meer dan de bikepacker het doel van A naar B te komen, voor de bikepacker is de sportieve uitdaging onderweg belangrijk(er).

De bagage
Bij bikepacking is het de sport om met zo min mogelijk bagage op pad te gaan, vergelijkbaar met de ultralight backpacking trend. Dit minimalistische komt deels voort uit noodzaak. De fietsen en de tassen zijn simpelweg op minder bagage berekend. Daarnaast kun je met minder bagage, lees minder gewicht, ook harder fietsen, je komt makkelijke bergop en je fietst beter over ruw terrein of los zand fietsen. Daarnaast is een fiets met minder bagage ook makkelijker te dragen of te duwen als de route zelfs voor een bikepacker te extreem wordt. Dit laatste is ook een veel gebruikt argument tegen de traditionele achtertassen. Die zitten in de weg als je de fiets moet duwen of dragen.
De traditionele vakantiefietser gaat met fietstassen links en rechts aan de bagagedrager (racks) achter en aan de lowriders op de voorvork op pad. De bikepacker maakt gebruik van andere soorten tassen:
- zadeltassen,
- frametassen,
- bovenbuistassen en
- handlebar tassen
- cargo cages
Waar een vakantiefiets beschikt over voor- en achterdragers om de bagage aan op te hangen is dit bij MTB meestal niet mogelijk. Sommige MTB’s hebben weliswaar nokken om een drager aan vast te maken, maar het idee van bikepacking is ook dat je je fiets zo kaal mogelijk houd. Je probeert ook met zo min mogelijk ballast op weg te gaan.
Daarnaast zijn bikepacking tassen ontworpen om ook een ruw terrein goed te blijven zitten. De bevestigingen van gewone fietstassen zijn daar niet voor ontworpen. Al zullen ze het best lang volhouden.
De meest gebruikelijke plaatsen om je bagage op te hangen is aan je zadel, in je frame en aan je stuur, maar er zijn ook tassen die je aan je (geveerde) voorvork kunt vastmaken. Met bikepacking tassen bouw je je MTB, tourfiets of sportfiets om tot pakezel.
Bij een bikepacking fiets zit de bagage voor een groot deel in lijn met de fiets. Er steekt in tegenstelling tot gewone fietstassen weinig links en rechts uit. Je wilt op een single track namelijk niet met je laag hangende voortas achter een obstakel blijven hangen. Daarnaast is het frontale oppervlakte en daarmee de luchtweerstand klein.


Bikepacking Stuurtassen
Grofweg zijn er drie soorten stuurtassen van bikepacking: het harnas, de rol en de toploader.
Handlebar roll
Een Handlebar bestaat uit een waterdichte zak maar daaraan vast een constructie om deze aan het stuur van je fiets vast te maken. Grootste nadeel is dat je de tas steeds aan je fiets moet in en uitpakken, of de tas moet demonteren. Afhankelijk van de breedte van tas en stuur kan het lastig zijn bij de inhoud te komen zolang de tas een het stuur vast zit.

Handlebar harnas
Het harnas lijkt in veel opzichten op de roll. Alleen heb je hier een apart harnas dat je aan je stuur vastmaakt en een aparte, waterdichte, zak waar je je spullen in stopt. Ook kun je een harnas gebruiken of, langwerpige bagage rechtstreeks in te hangen, zoals je tent. Het harnas blijft aan je fiets zitten. De drybag kun je dus eenvoudig mee nemen de tent in. De constructie is iets minder robuust dan bij een rol.

Toploader
Bij een toploader zit de opening aan de bovenkant, net als bij een klassieke stuurtas, al zijn ze doorgaans groter. Je kunt hierdoor eenvoudiger bij de inhoud.
Tips bikepacking stuurtassen
Stop niet te veel zware spullen in je stuurtas. Hoe zwaarder het stuur, des te lastiger wordt het sturen. Bij de meeste stuurtassen pak je niet even snel iets uit de tas. In de stuurtas pak je dan ook spullen die je niet veel nodig hebt tijdens de tocht. Denk aan slaapzak, kleding. Door zijn vorm is de tent ook een ideaal voorwerp om in een stuurharnas te plaatsen.
Bij sommige stuurtassen kun je nog een extra tas bovenop binden, hier kun je dus wel eenvoudig bij tijdens een rit. Hetzelfde geldt voor toploaders. Hier kun je dus wel spullen in kwijt die je onderweg nodig hebt, denk aan eten voor onderweg, je telefoon en dergelijke.
Bikepacking Zadeltassen
Ook wel zadeltoetertassen genoemd, in Duitsland gebruiken ze ook wel de term arschrakete oftewel kontraket, kaan het ze niet kwalijk nemen,
Harnas en rol
Net als bij de stuurtassen heb je zadeltassen waar de bevestiging één geheel vormt met de zak en waar het twee losse delen zijn. Bij een harnas hebben de bijbehorende tassen vaak een vrij specifieke vorm. Niet elke drybag past even goed.


Tips bikepacking zadeltassen.
Als er iets gaat slingeren aan je fiets dan is het wel je zadeltas. Deze zit hoog aan je fiets en steekt ver uit. Zware spullen gaan onderin de tas, of in de frametas, zodat ze dicht tegen de zadelpen aanzitten. Zorg dat alles strak in de tas zit en stevig vastgesjord. Bij een harnas kun je iets als je tentstokken buiten de tas om meenemen. (Goed vastzetten, dit wil je niet kwijtraken onderweg)
Bikepacking Frametassen
Frametassen zijn er in heel veel soorten en maten. Er zijn namelijk heel veel frames en een tas moet maar net passen. Wil je ook je bidons kwijt aan je frame dan zijn er mogelijkheden met halve-frame tassen.
De meeste frametassen zijn side-loaders. Je hebt aan de zijkant, soms aan beide zijden, een rits zitten. Je kunt tijdens een tocht heel eenvoudig bij de spullen in de tas. De tassen met rol sluiting zijn minder snel open en dicht te maken, maar je kunt er nog relatief makkelijk bij.


Tips bikepacking frametassen.
De frametas is dus ideaal voor spullen waar je snel bij wilt kunnen, denk aan regenjas, voeding, gereedschap, telefoon, portemonnee, mondkapje, binnenband. De tas hangt laag en stabiel in het frame. Prima voor relatief zware spullen, denk aan een powerbank.
Afhankelijk van grootte je frame kun je ook de tentstokken kwijt in je frametas. De tent kun je dan smaller inpakken zodat deze tussen het stuur past.
Bikepacking producten vind je bij de fietsvakantiewinkel (ortlieb) en de bever (ortlieb en vaude)
Vooral in de VS is er een grote keus aan bikepacking tassen, in europa komt er een aanbod op gang en ook merken als Ortlieb en Vaude bieden een keuze aan tassen. Of je fiets meer geschikt is voor de klassieke dragers met fietstassen of voor bikepacking is afhankelijk van je fiets en je routeplannen.
Er wordt wel gezegd bikepacking is fietsvakantie zonder bagagedrager, maar er zijn ook tassen gericht op bikepackers die gebruik maken van de ophanging aan racks.

Bikepacking tassen
Decathlon
Ook Decathlon heeft zich op de bikepacking markt gestort. En ook hier komen ze met producten die qua prijs zeer concurrerend zijn, de set komt op 7o euro. Het harnas en de zak worden los verkocht.
Cyclite
Volgens Cyclite zelf zijn hun nieuwe frametassen voor bikepacking de lichtste die er zijn. Het Beierse bedrijf begon in 2020, nadat de oprichters “steeds meer last kregen van het feit dat er simpelweg geen ultralichte en goed ontworpen transportoplossingen voor fietsen zijn”.
Een complete setup, inclusief bovenbuistas, zadeltas, frametas en stuurtas, met een gecombineerd gewicht van 705 g (geclaimd). Indrukwekkend, vooral omdat ze qua grote en mogelijkheden niet onderdoen voor de andere merken. Al moet je er wel met het oog van een grammenjager naar kijken.
De tassen zijn via hun eigen site te koop. Alleen betaal je dan forse verzendkosten. Bergzeit heeft ze ook en daar betaal je boven de 50 euro geen verzendkosten.

NG Sports

Jack Wolfskin

Ortlieb Bikepacking
Ortlieb introduceerde in 2016 zijn eerste serie tassen specifiek voor bikepacking. In 2018 werd de collectie uitgebreid en voor 2021 is er een volledige update van hun collectie.
Ortlieb fork-packs
De nieuwe Ortlieb Fork-Pack en Plus versie zijn waterdichte vorktassen met snelsluiting en een roll-top sluiting. Ze maken gebruik van het nieuwe Quick-Lock S (QLS) -bevestigingssysteem dat het vast- en weerlosmaken van de tassen gemakkelijk maakt. Ontworpen voor vorken met nokken maar QLS kan ook op vorken met een vaste diameter gemonteerd worden. (Zoals bij geveerde vorken)


Ortlieb RC frame bags
De rolsluiting wordt vastgezet met drie siliconen ringen. Gemaakt van ripstop nylon in matzwart.


Ortlieb Seat-bags

Ortieb Atrack bikepacking

Ortlieb Handlebar-Pack en Accessory-Pack




In tegenstelling tot de RC uitvoering hebben deze een rits aan de rechterzijde van de tas.
Ortlieb’s Cockpit-Pack, Atrack BP-rugzak en Gravel-Pack-fietstassen zijn ook bijgewerkt naar de nieuwe matzwarte kleur, maar hebben geen noemenswaardige wijzigingen ondergaan voor 2021. De website van Ortlieb is nog bijgewerkt met de nieuwe lijn.
8bar

Bikepacking tenten
Naast speciale tassen voor het bikepacken, verschijnen er ook steeds meer bikepacking tenten op de markt. Wat is er nu speciaal aan een bikepacking tent.
Licht en Compact
Gezien de beperkte ruimte op de fiets behoren de bikepacking tenten tot de lichtere, compactere en vaak duurdere tenten in het assortiment van een tentenmaker.

Korte stokken
Dit sluit aan bij licht en compact. De stokken zijn vaak korter zodat ze tussen de handgrepen van je stuur passen.
Foudraal
De meeste gewone tenten hebben een licht foudraal dat meteen ook vrij kwetsbaar is, zonder extra bescherming van een fietstas overleeft deze geen trail. Veel bikepackingtenten komen met een steviger foudraal dat ook nog eens voorzien is van bevestigingslussen. Hiermee kun je de tent rechtstreeks op de stuurtas bevestigen.

Specifieke bikepacking tenten zijn op de Europese markt nog slechts mondjesmaat te vinden. Merken als Nemo en Big Agnes zijn wel aanwezig, maar vooral met hun gewone backpacking en trekking tenten.
Bikepacking versus traditioneel vakantiefietsen
Traditioneel : 2 achtertassen, een stuurtas, dan indien nodig voortassen en dan als je nog meer ruimte nodig hebt een tas achterop.
Bikepacking: geen voor- of achterdrager maar een (grote) stuurtas, een (grote) zadeltas, dan indien nodig een frametas en als je nog meer ruimte nodig hebt lage tassen rechtstreeks aan je voorvork en/of een rugzak.
Hybride: lichtgewicht achterdrager met kleine achtertasjes plus de rest bikepackingstijl.
Gerelateerde artikelen
- Meerdaagse Bikepacking / Gravel routesMeerdaagse Gravelroutes en bikepackingtours ter inspiratie van je plannen.
- Nemo Tensor Elite – Update 2025Nemo introduceert de Tensor Elite, een extreem lichte slaapmat met een isolatiewaarde van 2,4.
- Hoe maak je een racefiets geschikt voor een fietsvakantie?Er staat een nieuwe uitdaging voor de deur van jouw fietshobby – een fietsvakantie. In plaats van af en toe ene ritje te maken, tour…