Ortlieb Quick-Lock 2.2

Ortlieb Quick-Lock 2.2

Het Duitse Ortlieb zet al jaren de standaard als het gaat om fietstassen voor fietsvakanties, bikepacking en dagelijks gebruik. Hun uitstekende bevestigings systmeen Quick-Lock 2.1 en 3.1 systemen zijn daar een deel van. Het nieuwe Quick-Lock 2.2 systeem is een verbetering ten opzichte van de vorige versie met eenvoudigere haakaanpassingen voor verschillende diameters van de bagagedragerbuis. Dit draagt ​​bij aan de toch al indrukwekkende veelzijdigheid en elimineert de noodzaak voor plastic inzetstukken.

Lees verder over ‘Ortlieb Quick-Lock 2.2’
Fietsen vervoeren zonder trekhaak, hoe doe je dat?

Fietsen vervoeren zonder trekhaak, hoe doe je dat?

Fietsen is niet alleen een geweldige manier om in vorm te blijven, maar het biedt ook een milieuvriendelijke manier van vervoer. Voor velen van ons is de fiets een onmisbaar deel van het dagelijks leven geworden. Maar wat als je je fiets wilt meenemen op vakantie, een weekendje weg of naar een specifieke fietslocatie? Als je geen trekhaak hebt, kan het vervoeren van je fiets een uitdaging zijn. Hoe pak je dat dan aan? In dit artikel duiken we in de mogelijkheden om fietsen te vervoeren zonder het gebruik van een trekhaak en welke oplossingen het meest geschikt zijn voor verschillende situaties.

Lees verder over ‘Fietsen vervoeren zonder trekhaak, hoe doe je dat?’
Fiets mee op de auto

Fiets mee op de auto

Vaak begint een fietstocht naast de deur maar net zo makkelijk is de fietsvierdaagse, vakantie of gewoon een dagtocht een stukje verderop. Gezien de fietsvriendelijkheid van de NS is de meesten de auto de eerste keuze. Klassiek is boven op de auto, maar omdat dat vaak te hoog tillen is fietsdrager op de trekhaak of aan de achterklep vast populair geworden.

Lees verder over ‘Fiets mee op de auto’
26 inch versus 28 inch versus 29 inch

26 inch versus 28 inch versus 29 inch

Voorop: als je nog eens een avond over hebt, kun je je gaan verdiepen in bandenmaten. Je zou denken het is een kwestie van maten en meten, maar de zaak is heel wat chaotischer.

Note van de redactie: sinds de eerste 29 inch banden en dit artikel zijn er heel veel bandenmaten bijgekomen. Zowel qua radius als breedte (fatbikes). De basis van de informatie hieronder is correct maar niet compleet

In Nederland waren er grofweg twee maten band 26 inch vooral bekend van de mountainbikes, en de 28 inch gebruikt bij de meer gewone wegfiets en stadsfietsen. Nieuwe trend, ook afkomstig van de mountainbikes zijn de 29 inch fietsen wat in feite 28 inch (700c ) velgen met dikkere banden zijn.

Lees verder over ‘26 inch versus 28 inch versus 29 inch’
Stroom tijdens je fietsvakantie

Stroom tijdens je fietsvakantie

Heerlijk, (fiets)vakantie. Even al grote en kleine beslommeringen thuislaten. Tegelijkertijd gaat de grootste stoorzender, de telefoon, bijna altijd mee. Want naast de whatsapp en sociaal media op het apparaat is deze ook nuttig als het gaat om het weerbericht, routes bepalen en overnachting te regelen. Om maar een paar te noemen.

Het tijdens een wandel- of fietsvakantie opgeladen houden van al je apparaten kan een hele uitdaging zijn. Met een gezin op pad heb je gauw 3-4 telefoons om elke dag weer op te laden. Daar komen dan de gps, camera, smartwatch, e-reader en koptelefoon nog bij. Sommige in meervoud.

Lees verder over ‘Stroom tijdens je fietsvakantie’
Busch Muller IXON IQ Speed

Fietsverlichting

Zien versus Gezien worden

De eerste vraag die je moet stellen bij het aangeschaffen van verlichting is : wil ik vooral gezien worden of is het ook belangrijk dat ik de omgeving beter zie?

Als je vooral op verlichte wegen fiets is gezien worden het belangrijkste. Relatief eenvoudige verlichting met een lage lichtopbrengst voldoet.

Ga je meer in het buitengebied de weg op in het donker dan wordt zelf zien al belangrijker. Ga je dan ook nog eens het bos in in het donken dan wordt zien een must.

Verlichting om gezien te worden heeft doorgaans een lagere lichtopbrengst, een eenvoudige constructie en zijn goedkoper in vergelijking tot lampen om mee te zien.

Lees verder over ‘Fietsverlichting’
Vakantiefietsen

Vakantiefietsen

Er zijn prachtige fietsen die als echte vakantiefiets in de showroom staan. Fietsen van Santos, Id-works de Koga Worldtraveller en nog veel meer. Dit zijn heerlijke toerfietsen. En hoewel ze breder inzetbaar zijn dan alleen de jaarlijkse fietsvakantie ga je op deze fietsen niet zo gauw even een rondje hard of door de bossen.

Endurance, gravel, cross, racefiets. De purist ziet hierin allemaal zeer verschillende fietsen maar in feite zit het hem vaak slechts in details en dan met name de geometrie. Om een endurance fiets met de juiste banden kun je ook prima gravel rijden en visa versa.
Hieronder een aantal fietsen die als allrounders breed inzetbaar zijn. Als racer, off road over gravel en als vakantiefiets.

Lees verder over ‘Vakantiefietsen’
Winterbanden voor de fiets

Winterbanden voor de fiets

Voor veel autorijders is het elk jaar een vast ritueel: de overstap van zomerbanden naar winterbanden in het najaar en weer terug wisselen in het voorjaar. Het hele jaar door optimale banden voor de omstandigheden.

Voor fietsen zijn winterbanden veel minder vanzelfsprekend. Veel fietsers parkeerden hun rijwiel in de wintermaanden vooral in de schuur en fietsen alleen op mooie dagen. De laatste jaren fietsen we echter veel meer ook in de winter. Woon-werk verkeer op de fiets is steeds vaker en langer een alternatief voor forensen met de auto. Mer deze verandering zien we ook steeds meer winterbanden voor fietsen.

Lees verder over ‘Winterbanden voor de fiets’
Vakantiefiets voor kinderen

Vakantiefiets voor kinderen

Op zoek naar een fiets voor kinderen waarmee ze én naar school kunnen én mee kunnen op fietstochten en als vakantiefiets? Dat is best nog wel zoeken en je komt eigenlijk al gauw uit bij buitenlandse kinderfietsen. Het aanbod van de Nederlandse fabrikanten is voornamelijk modieus en prijzig (eigenlijk gewoon véél te duur). Veel mooie kinderfietsen komen uit autoland Duitsland en daarnaast uit Groot Brittannië.

Lees verder over ‘Vakantiefiets voor kinderen’
Koga WorldTraveller  Vakantiefiets

Koga WorldTraveller Vakantiefiets

Koga WorldTraveller 2023

Voor 2023 heeft Koga zijn succesvolle WorldTraveller vernieuwd. De basis van de fiets is nu het űber frame met semi-geïntegreerde achterdrager. Behalve de gewone heren uitvoering is er ook een dames versie en een E-bike. De gewone versie begin bij 2 800 euro. Wil je de fiets naar wens opbouwen, bijvoorbeeld met een Rohloff naaf of voorvering dan kun je een Signature fiets zelf samenstellen. Hier heb je ook de keuze uit andere kleuren. Een fiets met Rohloff naaf begint bij 4 000 euro.

WorldTraveller 2023
De nieuwe WorldTraveller voor 2023. Enorme draagkracht (180 kilo). Schijfremmen. Lichtverzet mogelijk. Vering mogelijk. Verstelbare achterpadden.

Koga Signature WorldTraveller jubileummodel

Het Signature programma van Koga bestaat 10 jaar. Sindsdien is het mogelijk helemaal zelf je WorldTraveller vakantiefiets samen te stellen.

Koga world traveller
Schijfremmen, SON-verlichting, USB-lader. Rohlof naaf met ruim aandrijving. Kabels lopen door het frame en nog veel meer moois

Koga Vakantiefiets

Koga komt in 2012 met een 29 inch versie van de befaamde World Traveller.

Voor langere trektochten zijn grotere bredere wielen te preferen boven kleine. Het rijdt lichter en stabieler. De koga 29er heeft de geometrie van een mountainbike, met een vrij hoog balhoofd hetgeen een hoge zitpositie geeft. 29er zijn geen snelheids maar afstandsmonsters

De koga is uitgerust als pakezel, met achterdragers die tot 40 kilo gewicht kunnen hebben, voor is goed voor nog eens 15 kilo.

Lees verder over ‘Koga WorldTraveller Vakantiefiets’