Op zoek naar een fiets voor kinderen waarmee ze én naar school kunnen én mee kunnen op fietstochten en als vakantiefiets? Dat is best nog wel zoeken en je komt eigenlijk al gauw uit bij buitenlandse kinderfietsen. Het aanbod van de Nederlandse fabrikanten is voornamelijk modieus en prijzig (eigenlijk gewoon véél te duur). Veel mooie kinderfietsen komen uit autoland Duitsland en daarnaast uit Groot Brittannië.
Versnellingen
Veel (Nederlandse) kinderfietsen worden voorzien van een drie-versnellingnaaf. En nu zijn dit soort versnellingen de meest onzinnige die er zijn. De afstanden tussen de verzetten is veel te groot, de eerste versnelling is veel te licht en de derde veel te zwaar. Per saldo fietst je kind altijd in de tweede. Waarom ze er toch opgezet wil worden? Marketing volgens de fietsboer hier om de hoek.
Als je op het vlakke blijft, is een fiets zonder versnellingen prima en het beste er kan niks stuk en het weegt minder. Komt er echter meer weerstand zoals heuvels, wind of bagage dan worden versnellingen nuttig en nodig. Naafversnellingen met 5 of 7 stappen zijn dan al mooi, een derailleur met bijvoorbeeld 10 stappen is nog mooier. Schakelen moet geleerd worden en zeker de voor derailleur is voor kinderen vaak moeilijk te bevatten. Dus een 1×10 is in basis een goed idee.
Remmen
Veel kinderfietsen worden met een terugtrap rem verkocht, prima voor vlak fietsen en lekker makkelijk. Maar ga hier nooit de heuvels mee in, daar zijn ze totaal ongeschikt voor, ze remmen onvoldoende en worden warm. Daarnaast kun je niet meer remmen als de ketting breekt of eraf loopt, en omdat het kind niet geleerd heeft de handrem te gebruiken wordt dat in de paniek ook vergeten.
Voor ouderwetse trommelremmen geld hetzelfde: niet geschikt voor heuvels, ze worden te warm. De moderne rollerbrakes hebben betere koeling en zijn dan al een betere keuze.
Maar het mooiste zijn toch velgremmen of schijfremmen op je vakantiefiets. En die dan ook goed onderhouden.
Gewicht vakantiefiets
Je zou denken dat een kinderfiets lichter is dan een vergelijkbare fiets voor volwassenen. Helaas. De meeste vakantiefietsen geschikt voor kinderen zijn net zo zwaar of zelfs zwaarder dan een grotere equivalent. En bij een kind van 40 kilo maakt het gewicht van de fiets dan opeens een veel groter aandeel uit van het geheel. En waarom ze zo zwaar zijn? Vaak zijn ze van staal i.p.v. van aluminium. En veel zware onderdelen zoals kettingen, versnellingen en dynamo’s zijn niet (veel) kleiner bij een 20 of 24 inch fiets.
Frog bikes
Frog Bikes maakt lichtgewicht kinderfietsen. Hierboven de Frog 62 een 24 inch fiets van 9,6 kilogram. Dat is wel het gewicht van een kale fiets. Hier komt dus nog het een en ander bij voordat deze geschikt is voor een fietsvakantie, maar het blijft een lichte fiets. Voorzien van acht versnellingen. Er is geen voorderallieur, voor de meeste kinderen is achter schakelen als lastig genoeg. Kost circa 370 euro.

Islabikes
Lang moest je voor deze fietsen naar het VK afreizen om hem persoonlijk op te halen. Hun productie capaciteit was niet groot genoeg om buiten het VK te leveren. Nu is dat wel weer mogelijk. Dit merk was een van de eersten die zich specifiek richtte op kinderfietsen die verder konden gaan dan alleen de op een neer naar school. Ze hebben een brede collectie fietsen, gewoon, race, mtb en ook toerfietsen die je prima als vakantiefiets kunt gebruiken. Jammer is wel een beetje de prijs, een kale fiets (20 inch voor 5-jarigen) kost al meer dan vierhonderd euro. Daar komen zaken als spatborden, verlichting, dragers en verzending nog bij. De fietsen zijn hun geld wel waard, maar kinderen groeien snel en de markt waar je ze tweedehands aan kunt verkopen is klein.

Veel onderdelen zijn door Isla zelf ontworpen, als je deze moet vervangen kun je niet even bij de plaatselijke fietsenmaker langs, maar moet ze bestellen bij Islabikes zelf. De groepen zijn wel van gangbare merken (zoals Sram) dus die vormen geen probleem.
Cannondale

Cannondale heeft een hele serie fietsen voor kinderen. Loopfietsen, 20 en 24 inch. Het zijn eigenlijk mountainbikes, maar voorzien van nokjes om een achterdrager (en spatborden) te monteren. Alleen achter versnellingen en dat is lekker eenvoudig. Getoond is de quick er zijn ook de trail en cujo met schijfremmen
Santos
Santos bikes heeft geen specifieke fietsen / maten voor kinderen.
Woom bikes

Woom Bikes is een Oostenrijks merk dat zich specialiseert in lichtgewicht kinderfietsen. Ze bieden verschillende modellen voor verschillende leeftijdsgroepen, van peuters tot tieners. De fietsen zijn voorzien hoogwaardige componenten zoals kindvriendelijke handgrepen, verstelbare zadelhoogtes en remsystemen die speciaal zijn afgestemd op kinderen. Hierdoor zijn Woom-bikes lichter dan standaard kinderfietsen
Op verschillende modellen waaronder bovenstaande ‘explore’ kunnen bagagedragers gemonteerd worden.
Decathlon
Decathlon heeft onder de merken Riverside en Triban een aantal fietsen die mogelijk geschikt zijn als vakantiefiets. Zo is er een hybride fiets, een gravelbike en zelfs een elektrische MTB.

Bekijk de Decathlon kinderfietsen
Vitus
Grote banden, klein frame en korte cranks. Betaalbare basis voor een vakantiefiets. De fiets moet wel nog opgebouwd worden met zaken als spatborden. Verlichting en dragers. Te koop bij wiggle.nl

Pyro bikes
Stevens
Gerelateerde artikelen
- Fietskleding voor (kleine) kinderenZadelpijn is niet alleen voor grote mensen een spelbreker tijdens de fietsvakantie. Kinderen leiden net zo hard. Grote mensen dragen niet voor niets speciale fietsbroeken…
- Fietsvakanties voor starters/kinderen etcMet veel prachtige bestemmingen en fietsroutes in Nederland, Europa en over de hele wereld, is het soms lastig om een route te vinden die geschikt…
- Inspiratie: 13 mooie fietsroutes voor 2025Op zoek naar een avontuur op twee wielen in 2025? Deze Europese langeafstandsfietsroutes liggen op comfortabele en veilige fietspaden, ver weg van het gemotoriseerde verkeer.…