Vakantiefiets voor kinderen

Op zoek naar een fiets voor kinderen waarmee ze én naar school kunnen én mee kunnen op fietstochten en als vakantiefiets? Dat is best nog wel zoeken en je komt eigenlijk al gauw uit bij buitenlandse kinderfietsen. Het aanbod van de Nederlandse fabrikanten is voornamelijk modieus en prijzig ( eigenlijk gewoon véél te duur). Veel mooie kinderfietsen komen uit autoland Duitsland en daarnaast uit Groot Brittannië.

Versnellingen

Veel (Nederlandse) kinderfietsen worden voorzien van een drie-versnellingnaaf. En nu zijn dit soort versnellingen de meest onzinnige die er zijn. De afstanden tussen de verzetten is veel te groot, de eerste versnelling is veel te licht en de derde veel te zwaar. Per saldo fietst je kind altijd in de tweede. Waarom ze er toch opgezet wil worden? Marketing volgens de fietsboer hier om de hoek.

Als je op het vlakke blijft is een fiets zonder versnellingen prima en het beste er kan niks stuk en het weegt minder. Komt er echter meer weerstand zoals heuvels, wind of bagage dan worden versnellingen nuttig en noodzakelijk. Naafversnellingen met 5 of 7 stappen zijn dan al heel mooi, een derailleur met bijvoorbeeld 10 stappen is nog mooier. Schakelen moet geleerd worden en zeker de voor derailleur is voor kinderen vaak moeilijk te bevatten. Dus een 1×10 is in basis een goed idee.

Remmen

Veel kinderfietsen worden met een terugtrap rem verkocht, prima voor vlak fietsen en lekker makkelijk. Maar ga hier nooit de heuvels mee in, daar zijn ze totaal ongeschikt voor, ze remmen onvoldoende en worden warm. Daarnaast kun je niet meer remmen als de ketting breekt of eraf loopt, en omdat het kind niet geleerd heeft de handrem te gebruiken wordt dat in de paniek ook vergeten.

Voor ouderwetse trommelremmen geld hetzelfde: niet geschikt voor heuvels, ze worden te warm. De moderne rollerbrakes hebben betere koeling en zijn dan al een betere keuze.

Maar het mooiste zijn toch velgremmen of schijfremmen op je vakantiefiets. En die dan ook goed onderhouden.

Gewicht vakantiefiets

Je zou denken dat een kinderfiets lichter is dan een vergelijkbare fiets voor volwassenen. Helaas. De meeste vakantiefietsen geschikt voor kinderen zijn net zo zwaar of zelfs zwaarder dan een grotere equivalent. En bij een kind van 40 kilo maakt het gewicht van de fiets dan opeens een veel groter aandeel uit van het geheel. En waarom ze zo zwaar zijn? Vaak zijn ze van staal i.p.v. van aluminium. En veel zware onderdelen zoals kettingen, versnellingen en dynamo’s zijn niet (veel) kleiner  bij een 20 of 24 inch fiets.

b’twin

B’twin, een merk van decathlon, heeft een best complete 24 inch kinderfiets in de collectie. De 18 versnellingen ( 3×6) maken hem geschikt voor heuvels en fietsen met bagage. Naafdynamo, spatborgen, bagagedrager. Niet geschikt voor MTB en ander ruig werk. Gewicht circa 16 kilogram. Kosy circa 230 euro

24 inch kinderfiets van b'twin (decathlon).

Alle kinderfietsen bij Decathlon

Vitus

grote banden klein frame. Korte cranks. Betaalbare basis voor een vakantiefiets. De fiets moet wel nog opgebouwd worden met zaken als spatborden. verlichting en dragers. Te koop bij wiggle.nl

Frog bikes

Frog Bikes maakt lichtgewicht kinderfietsen. Hierboven de Frog 62 een 24 inch fiets van 9,6 kilogram. Dat is wel het gewicht van een kale fiets. Hier komt dus nog het een en ander bij voordat deze geschikt is voor een fietsvakantie, maar het blijft een lichte fiets. Voorzien van acht versnellingen. Er is geen voorderallieur, voor de meeste kinderen is achter schakelen als lastig genoeg. Kost circa 370 euro.

Frog Bikes

Meer info frogbikes.com

Islabikes

Lang moest je voor deze fietsen naar de UK afreizen om hem persoonlijk op te halen. Hun productie capaciteit was niet groot genoeg om  buiten de UK te leveren. Nu is dat wel weer mogelijk. Dit merk was een van de eersten die zich specifiek richte op kinderfietsen die verder konden gaan dan alleen de op een neer naar school. Ze hebben een brede collectie fietsen  gewoonracemtb en ook toerfietsen die je prima als vakantiefiets kunt gebruiken.  Jammer is wel een beetje de prijs, een kale fiets (20 inch voor 5 jarigen) kost al meer dan vierhonderd euro. Daar komen zaken als spatborden, verlichting, dragers en verzending nog bij. De fietsen zijn hun geld wel waard, maar kinderen groeien snel en de markt waar je ze tweedehands aan kunt verkopen is klein.

islabikes kinderfiets

Veel onderdelen zijn door Isla zelf ontworpen, als je deze moet vervangen kun je niet even bij de plaatselijke fietsenmaker langs maar moet ze bestellen bij Islabikes zelf. De groepen zijn wel van gangbare merken ( zoals Sram) dus die vormen geen probleem

Meer info islabikes.co.uk

 

Canondal

Canondal komt voor 2018 met een nieuwe serie fietsen voor kinderen. Loopfietsen, 20 en 24 inch. Het zijn eigenlijk een mountainbike’s, maar voorzien van nokjes om een achterdrager ( en spatborden) te monteren. Alleen achter versnellingen en dat is lekker eenvoudig. Getoond is de quick er zijn ook de trail en cujo met schijfremmen

Website, kijk bij ‘Urban en Kinderfietsen

Santos

Woom bikes

Pyro bikes

Stevens

 

Ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *