Winterbanden voor de fiets

Voor veel autorijders is het elk jaar een vast ritueel: de overstap van zomerbanden naar winterbanden in het najaar en weer terug wisselen in het voorjaar. Het hele jaar door optimale banden voor de omstandigheden.

Voor fietsen zijn winterbanden veel minder vanzelfsprekend. Veel fietsers parkeerden hun rijwiel in de wintermaanden vooral in de schuur en fietsen alleen op mooie dagen. De laatste jaren fietsen we echter veel meer ook in de winter. Woon-werk verkeer op de fiets is steeds vaker en langer een alternatief voor forensen met de auto. Mer deze verandering zien we ook steeds meer winterbanden voor fietsen.

Fietsbanden voor de winter onderscheiden zich op een aantal punten van zomerse banden. Vergelijkbaar met de verschillen tussen zomer- en winterbanden voor autos’:

  • Het rubber is stroever waardoor het meer grip heeft op gladde oppervlakken.
  • Het rubber blijft soepel bij lage temperaturen en behoud daardoor grip in tegenstelling tot zomers rubber.
  • En het profiel is aangepast zodat het sneeuw en ijs goed loslaat en afvoert. Het profiel is of grof of heeft juist fijne lamellen waar geen sneeuw in kan zitten.

Naast de aanpassing van het rubber en het profiel is er ook keuze uit winterbanden met spijkers (spikes). Deze zorgen helemaal voor extra grip.

Terwijl voor auto’s spijkerbanden verboden zijn in Nederland en België, in verband met slijtage van de weg, zijn deze voor fietsen gewoon toegestaan

In een wat ouder artikel op de website van de fietsbond is de conclusie duidelijk: winterbanden voor de fiets werken.

Met name de spijkerbanden hebben ook een duidelijk nadeel : ze maken veel meer lawaai. De spijkertjes veroorzaken een zoemend geluid dat na een tijd kan gaan irriteren.

De winterbanden zonder spikes, dus alleen met een aanpassing in rubber en profiel, fietsen welliswaar iets zwaarder dan zomerbanden maar maken niet noemenswaardig meer lawaai dan gewone banden. Je kunt hier dus de hele winter op rijden en eventueel ook een stuk de lente in. Echt ijzige dagen zijn in Nederland best beperkt en op die dagen geven deze banden al een flinke portie extra grip

Heb je twéé fietsen tot je beschikking? Voorzie dan één fiets van winterbanden met spijkers en gebruik die als er sneeuw of ijs ligt. De andere voor de tochten onder normale omstandigheden. Heb je maar één fiets en wil je toch meer grip kies dan voor een winterband zonder spikes.

winterbanden continental CONTACT Winter II
De Winter Contact II Premium is een band met speciaal profiel voor winterse omstandigheden. Deze band is ook geschikt voor E-bikes. Verkijgbaar in gangbare maten voor race, MTB en toerfiets
Van het wat minder bekende merk CST is deze winterband zonder spikes maar met antillek laag voor dagelijks, urban, gebruik
De eenvoudigste winterband van Schwalbe met spikes heeft twee rijen met spikes aan de zijkanten van het loopvlak. Zo heb je minder geluid en de band is voordelig in aanschaf. Geeft voldoende grip bij normaal fietsgedrag.
De Marathon geeft nog een slag meer grip door zijn dubbele rij spikes. Ook dubbel zoveel lawaai. Omdat er een rij spikes op het loopvlak zit help hard oppompen maar voor de helft om het rijgeluid te beperken. Net als bij de andere Schwalbe banden kun je de spijkers vernieuwen. Ten opzichte van de gewone Schwalbe winter heeft deze band alleen voordeel is je lang en hard onder winterse omstandigheden gaat fietsen.
Voor het echte sneeuw en ijswerk op de MTB

Bij sneeuw en ijs gebruik je spijkerbanden op minimale druk, de spikes hebben dan maximaal contact met de weg. Is het minder winters dan pomp je de banden op tot de maximale druk. De spijkers hebben nu nauwelijks nog contact en maken veel minder lawaai.

Winterse tips

Betaalbaar setje fietsverlichting. Opladen via USB
Betaalbaar setje fietsverlichting. Opladen via USB
  • Zachtere banden hebben meer contact met de weg en dus meer grip. Dat geldt voor gewone banden en winterbanden. Een (te) zachte band slijt wel meer en fietst zwaarder
  • Kans op uitglijden? Zet dan je zadel lager zodat je makkelijker bij de grond kunt
  • Kijk naar de weg, ijs glimt.
  • Stuur rustig en beheerst.
  • Pas op voor de harde stroken sneeuw en ijs langs de kant van de weg.
  • Zorg voor goede verlichting. Lekker veilig op winterbanden en dan over het hoofd gezien worden is zonde.
  • Idem voor de remmen, werken die goed en kun je goed de remkracht doseren? Remblokjes slijten harder bij vies weer.
  • Maak je fiets in de winter extra schoon i.v.m. het gestrooide zout.
  • Bij nat weer blijven er eerder steentjes plakken aan je band en dat kan voor lekkage gaan zorgen. Peuter je banden van tijd tot tijd schoon

Winterbanden voor de fiets kopen

Goede fietsen winkels hebben winterbanden liggen. Anders kunnen ze besteld worden.

En anders is er altijd nog het internet zoals bij Bikester, of allemaal verzameld bij bol.com. Hier zijn zo ook (ver) onder de soms pittige adviesprijs te krijgen

Ritsbare winterband met spikes

Nieuw product, beschikbaarheid in nederland niet bekend.

Winterbanden nuttig of niet?

Sommige zien de opkomst van winterbanden bij auto’s een beetje als een hype. Winterbanden geven meer grip bij slechte weersomstandigheden. Maar veel rijders compenseren dit, vaak ruimschoots, door rijgedrag dat niet past bij winterse omstandigheden. Seeuw en ijs vragen om aangepast rijgedrag of je met zomerbanden rijdt of met winterbanden. Daarnaast geldt dat het handig is,zeker in de auto, dat je weet wat je moet doen als je een keer gaat glijden. Meesturen is nogal contra intuïtief en vol op de rem gaan staan maakt de bestuurbaarheid van de auto ook niet veel beter.

Op de fiets is de tijd tussen slippen en echt onderuit gaan veel korter. En dan helpt wat extra grip zeker. Maar als je op een ijzige ondergrond haakse bochten gaat fietsen helpt niets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *