Fietsbanden voor de fietsvakantie

De kwaliteit van de (buiten)banden is er de afgelopen jaren enorm op vooruit gegaan. Of je nu een echte anti-lek band hebt of een gewone goede band het aantal lekke banden is er veel minder op geworden. Toch heb je goed kans dat je vroeg of laat een lekke band krijgt. Investeren in goede banden is stap een. Materiaal en kunde om deze te plakken de belangrijke stap 2.

Sommige banden hebben een dikke, zwaar fietsende antilek laag. De wat duurdere modellen hebben een veel dunnere laag uit kevlar die veel lichter fietst. Antilek banden komen in verschillende gedaantes. De echte onplatbare hebben een zeer dikke rubberen laag op het loopvlak waar scherpe voorwerpen gewoon niet doorheen kunnen. Werkt heel goed maar fietst relatief zwaar. Daarom hebben andere banden een combinatie van een dunnere rubberen laag en een kevlar laag. Hoe dunner het rubber, en dan meteen een dichter geweven kevlar laag hoe lichter de band rolt.

Topbanden voor de vakantiefiets.

Twee fabrikanten van fietsbanden komen steeds weer boven in tests en reviews van fietsbanden. Schwalbe en Continental. Beide zijn Duitse fabrikanten met een jarenlange ervaring en reputatie op het gebied van fietsbanden. De uitvoeringen van de banden wisselen door de jaren en ze worden steeds verder ontwikkeld.

Het is lastig aan te geven welke band nu het meest perfect is voor jouw fietsvakantie of toertocht. Sowieso zullen de meeste fietsers een verschil in rijgedrag alleen opmerken als ze de banden rechtstreeks kunnen vergelijken. Kiezen is dus een kwestie van gevoel en budget en bestemming. Dé beste buitenband fiets bestaat dus niet. 

Schwalbe

Bij Schwalbe gaat het om de banden uit de Marathon serie. De verschillen tussen deze banden zitten in zaken als het gewicht, rolweerstand, soort antileklaag en profiel. Maar het zijn stuk voor stuk goede banden om ver of heel ver mee te fietsen. Deze banden zijn goed voor een kilometer of 10.000. Fiets je vooral op asfalt dan kun je met de supreme prima uit de voeten deze heeft een antilek laag van kevlar die vrijwel geen invloed heeft op de rolweerstand. Fiets je meer onverhard dan heeft de Mondial net wat meer profiel maar wel een hogere rolweerstand. Of kies de nieuwere ( tubeless ready) Almotion als je gewoon lekker wilt fietsen op verharde wegen. Meer comfort? Kies de breedste maat die op je fiets past.

Schwalbe fietsvakantiebanden:

  • Marathon Almotion
  • Marathon Supreme
  • Marathon Mondial
  • Marathon plus

Links:

Continental

De TravelContact van Continental staat bekend als een goede, licht lopende band. Ga je in de winter op pad dan heeft continental ook een aantal special winterbanden in de collectie ( en dan niet die met spikes)

Banden voor fietsvakantie van Continental:

  • TravelContact
  • SportContact

Links :

Noppenbanden zijn minder/niet geschikt voor je vakantiefiets. De noppen rijden niet lekker, maken lawaai en omdat je niet voortdurend contact hebt met het wegdek is het slipgevaar groter. Een andere verhaal wordt het als je met je MTB gaat bikepakken en eigenlijk alleen onverhard rijft.

Rolweerstand

Rolweerstand is een dingetje. Gezien de relatief lage snelheden waarmee een vakantiefietser zich voortbeweegt speelt de rolweerstand nog een relatief grote rol t.o.v. de wind ( tot circa 18 km/u) . En met een paar watt minder die verloren gaan aan het rollen ga je zo een kilometertje of 2 per uur harder. Iets om ook naar te kijken dus. Rolweerstand is voor de leek echter niet te meten, daarnaast speelt bijvoorbeeld de bandenspanning een grote rol. Wil je minder rolweerstand kies dan een bredere versie van de band, dat fietst ook nog eens comfortabeler, die goed is opgepompt

Het gewicht van de fiets speelt ook een rol. De rolweerstand loopt lineair op met het gewicht.

Draad versus Vouwbaar

Banden hebben in de hiel (dat is waar de band in de velg zit) een draad lopen. Bij draadbanden is deze van staal, bij vouwbanden van nylon of kevlar. Vouwbare banden zijn lichter, en vouwbaar (duh) wat ze geschikt maakt als reserveband.

Theoretisch blijven draadbanden beter in de velg zitten maar een topband als de Schwalbe Marathon mondial is alleen verkrijgbaar als vouwband en die loopt echt niet zomaar van je velg af.

Bandenspanning, rolweerstand versus comfort

Een goed (hard) opgepompte band heeft zo zijn voordelen:

  • je rijdt lichter, een harder opgepompte band heeft minder rolweerstand ( op een vlakke ondergrond)
  • je rijdt stabieler
  • je rijdt minder snel lek (snakebite)
  • de band slijt minder

maar het comfort van een harde band is minder. Een zachtere band fiets prettiger.

Voor elke band is er een maximale druk waarvoor de band geschikt is, deze waarde staat op de band. Ga daar een bar of zo onder zitten en je hebt een basis compromis tussen comfort en rolweerstand.

Is de ondergrond zacht, zoals in los zand, of glad pomp dan de band wat mindr hard op.

Wil je meer comfort  kies dan voor bredere banden.

De Beste Fietsband?

Dat blijft uiteindelijk toch een kwestie van persoonlijke afwegingen en voorkeuren. Aan de Schwalbe Marathon Mondial heb je in heel veel gevallen een goede keuze.

Voor de paklijst

Bandenplakkers en lichters

tacx-bandenlichtersMeenemen.

Neem een setje goede bandenlichters mee, met die metalen krengen sloop je alleen maar je velgen en binnenbanden.

Bedenk trouwens dat bandensolutie na openen beperkt houdbaar is. Heb je een geopende tube in je setje? Vervang deze dan door een nieuwe dichte.

Kies ook voor goede plakkers, niet dat zelfknip lapje. Per stuk verpakt in verschillende maten.

O.a. Schwalbe heeft zelfklevende plakkers, ben je helemaal in 1 keer klaar.

En voor wie het allemaal niet meer precies weet, oppad heeft een duidelijke video met daarin stap voor stap instructies om je band goed te plakken.

Binnenbanden

Meenemen.

Een klapband kan je ook altijd overkomen, daarnaast is een binnenband vrij klein op te vouwen. Heb je snelsluitingen op je wielen dan is onderweg de binnenband wisselen een veel vlottere operatie dan je band plakken. Op bestemming aangekomen kun je dan in alle rust de band plakken. Zorg wel voor binnenbanden met een ventiel die bij je fietspomp past.

Buitenbanden

Overwegen.

In tegenstelling tot de binnenband is een buitenband een vrij groot volume in je fietstas. Afhankelijk van je bestemming is het dus te overwegen om de reserve buitenband maar thuis te laten. Kun je in je fietsland aan een nieuwe band komen en hoeveel moeite gaat kosten? 26 inch banden zijn vrijwel overal verkrijgbaar. 28 inch, 29ers en andere exotische maten is in sommige landen al een stuk lastiger. Neem je wel een buitenband mee dan is dat uiteraard een vouwbare variant. Probeer niet een band met stalen hieldraad op te vouwen.

Reserve banden – nodig of niet voor je volgende trip?

Antilek spray of binnenband

Overwegen.

Tubeless fietsbanden zijn op steeds meer nieuwe fietsen mogelijk. Deze banden bevatten een rubber vloeistof die gaten in de band meteen dichten. Je rijdt niet meteen minder lek maar het aantal keren dat je ook echt plat gaat is veel minder.

Nu rijd je met moderne goede (antilek) banden sowieso al veel minder lek. Maar als je toch op je fiets met binnenbanden het voordeel van de zelfdichtende banden wilt dan kan dat. Er zijn zelfdichtende binnenbanden te koop zoals de hiernaast afgebeelde van decathlon.

Alternatief is een bus met pechspray waarmee je de band weer oppompt terwijl je er een rubbermengsel in spuit dat het gaatje dicht.

Buitenbandplakkers

Meenemen.

Creatieve geesten kunnen met een stuk canvas en een restje leukotape een scheur in een buitenband fixen. Een veel eenvoudigere (nood)oplossing is een plakker voor je buitenband. Parktool heeft deze bijvoorbeeld in zijn assortiment. Prima alternatief voor het meenemen van een complete reserve buitenband. Te koop bij onder andere rose bikes.

ook buiten banden kun je plakken

Fietspomp

Meenemen

Het vinden van een goede compacte fietspomp is best een uitdaging. Hoe goed en prettig een handpomp is weet je eigenlijk pas als je aan het einde van de dag in de stromende regen je volumineuze fietsband hebt moeten oppompen tot een aanvaardbare druk. Uit verschillende testen (oppad / fiets magazine) komen de pompen van toppeak als uitstekend uit de bus. Bijvoorbeeld de RaceRocket of de Turbo Morph. Ook Lezyne maakt prima pompen, met name de iets grotere vloerpompen.

Eenmaal in je bezit niet vergeten in te pakken en test hem ook even voor je weggaat. Met een versleten of uitgedroogd rubber werkt ook de mooiste pomp niet

Thuis gebruik je het beste een fietspomp met ingebouwde manometer, dan weet je precies hoe hard je band is opgepompt. Voel dan ook eens aan je band, zodat je een beetje een referentie hebt als je in het veld je band moet oppompen zonder drukmeter.

Hoe hard moet de band oppompen?

Elke band kent een maximale druk en meestal ook een minimale. Deze staan op het zijvlak van de band. Dunne banden hebben meer druk nodig dan dikke banden.

Een goed opgepompte band rijdt lichter en slijt minder en zal deze minder snel lek rijden.

Fiets je vooral op asfalt of een andere harde ondergrond pomp dan je band harder op. Rij je veel door een losse ondergrond, zoals zand, pomp je band dan minder hard op. Je plattere band heeft dan meer grip.

En zachtere is wel weer comfortabeler dan een hard opgepompte band.  Bovendien heeft een zachte band meer grip, vandaar dat je onder glade omstandigheden of in het zand beter met een zachtere band kunt rijden. Wel weer binnen de marges van de fabrikant.

Wat je zelf lekker vindt rijden is een kwestie van je eigen gevoel en voorkeur.

Vaak heb je onderweg niet de beschikking over een drukmeter. Pomp je band thuis eens op tot de maximal spanning en voel eens hoe hard de band nu is. Dat gevoel goed onthouden voor onderweg! Is je band voorzien van een anti-lek laag? Voel dan niet aan de bovenkant van je band, je drukt dan namelijk de stijve anti-lek laag in maar aan de zijkant.

Ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *