Geniet van je fietsvakantie met de juiste voorbereiding

De kogel is door de kerk, je gaat op fietsvakantie. En of het je eerste is of niet, nog voor je gaat inpakken doorloop je een aantal stappen ter voorbereiding. En hoewel ze hieronder als losse punten staan zijn ze in de praktijk nauw met elkaar verbonden. Voor een een weekendje weg ga je geen inspiratie opdoen voor een trip door Patagonië.

Inspiratie

Het internet staat vol met routes, reisverslagen en georganiseerde reizen. Als beginnende vakantiefietser zul je vaak uitkomen op een uitgestippelde route waar alle informatie, zoals overnachtings-mogelijkheden  voor je op een rijtje staan. Je kunt starten met een kijkje bij de georganiseerde fietsreizen zoals van kras, fietsrelax of snp. Over het algemeen zijn dat toegankelijke fietsgebieden waar het mooi fietsen is.

Zo kom je uiteindelijk op een bestemming uit die voldoet aan je wensen: Bos of strand. Vlak of heuvelen. Een ronde fietsen of toch van A naar B. En niet onbelangrijk het weer of beter het klimaat waar je wilt fietsen.

Budget

Vaak is de reis een grote post in je budget. Thuis starten is gratis maar zodra je in de auto, trein of vliegtuig stapt gaan de kosten flink omhoog. Op bepaalde bestemmingen, zoals veel Aziatische landen, verdien je de reiskosten weer terug omdat ter plekke de kosten voor levensonderhoud laag zijn. Ga je naar bijvoorbeeld Zwitserland of Noorwegen dan heb je dubbel pech: reiskosten en hoge kosten voor overnachten en levensonderhoud. Al kun je in Noorwegen wel weer wildkamperen.

Hoe zelf meer zelfvoorzienend je bent hoe goedkoper de trip. Zelf koken is goedkoper dan uit eten. Wildkamperen is goedkoper dan de camping en dat is weer goedkoper dan ergens een bed opzoeken.

Tijd

Hoe lang wil en kun je weg. Heb je maar een paar dagen de tijd dan zal het vaak een trip worden dicht bij huis zodat je niet meer dan 2 halve dagen of zo kwijt bent aan de heen en terugreis.

Heb je een maand de tijd dan speelt de tijd die je kwijt bent voor de reis een minder grote rol en is het geen probleem als je 1-2 dagen kwijt bent met bijvoorbeeld je vlucht.

Afstand

Het aantal dagen dat je gaat fietsen keer de afstand die je per dag kunt of wilt fietsen bepalen de totale mogelijke lengte van de fietsroute. Hoever je fietst op een dag en hoeveel rustdagen je tussendoor neemt zijn persoonlijke afwegingen die je zelf moet ondervinden.

Hoe lang

Hoelang wil je op een dag fietsen. Als je elke dag om 10:00 vertrekt en om 16:00 wilt stoppen heb je 6 uur de tijd op een dag. Met pauzes kun je dan zeker 3-4 uur fietsen. Eerder opstaan, langer doorfietsen en minder pauzes maken het aantal fietsuren veel groter, maar dat moet je maar net leuk vinden.

Iedereen kan 60 kilometer op een dag fietsen. Een tempo van 15 kilometer per uur is nauwelijks inspannend. En met een ritme van één uur fietsen – half uur pauze ben je zelfs met een relaxed vertrek om 10:00 om 15:30 op je bestemming. En kun je zelfs nog ergens een uur een bezienswaardigheid bekijken.

Een afstand van 75 kilometer is voor velen ook haalbaar, zelfs zonder daar zwaar voor te trainen.  Al kom je dan wel bij een punt dat je zo lang op de fiets zit dat zaken als zere billlen, slapende voeten en ander ongemak een rol gaan spelen.

Ga je puur voor het fietsen dan zijn afstanden van 100+ goed mogelijk met wat voorbereiding.

Bedenk wel dat je fiets tijdens de fietsvakantie door de bagage zwaarder is en je doorgaans minder snel gaat dan je gewoon bent

Kinderen

Ga je met kinderen op pad dan liggen de dagafstanden een stuk lager. Maar ook hier is het zeer persoonlijk wat de kinderen aankunnen.

Vaak is niet zozeer de afstand een probleem maar meer de verveling. In de kar maar ook als ze zelf fietsen

Rustdagen

Als je een weekend weg gaat zul je waarschijnlijk geen rustdagen in plannen. Een week aan een stuk fietsen kan ook met een strakke planning voor de beschikbare kleding en wasjes onder de douche. Maar vaak is het na een dag of 4-5 tijd voor een rustdag met de grote was.

Route

Als de bestemming uit de inspiratie gerold is kun je je route gaan plannen.

Hoe korter je weggaat hoe beter je moet plannen om alles uit de trip te halen.

Overnachten

Ga je wild kamperen dan ben je helemaal flexibel in het kiezen van je dagelijkse afstanden. Ga je liever op een camping staan dan worden de dagelijkse afstanden hier mede door bepaald. Je volgende camping zal zelden op precies je gewenste dagafstand liggen. Ga je voor overnachting met een bed en dak, zoals hotels en B&B’s dan zul je vaak van te voren moeten reserveren, zeker een paar dagen vooruit. En dan ligt het schema voor je vakantie min of meer vast

Boodschappen

In Nederland moet je best doen om in de buurt van je overnachting of langs de route geen supermarkt te vinden. Kom je in meer afgelegen gebieden en dat kan al in Frankrijk zijn dan is dat minder vanzelfsprekend. Aan het einde van de dag nog eens twee maal 5 kilometer op en neer door de heuvels kan net dat beetje te veel van het goede zijn.

Hetzelfde geld zeker ook voor je drinkwater. Op warme dagen verbruik je meer dan je kunt meenemen en is het goed te bedenken waar je onderweg je water kunt bijvullen.

Routekaarten

De Europese fietsroutes zijn routeboekjes te krijgen in webshops als de fietsvakantiewinkel en de zwerver.

Voor deze routes zijn vrijwel altijd ook gps track beschikbaar die je op de smartphone of gps apparaat kunt zetten. google op ‘route + gpx’ om deze te vinden.

Ga je voor je eigen route of wil je een variant die niet zo gangbaar is dan kun je met routeplanners als die van de fietsersbond of cycle.travel eenvoudig een route maken.

Tenslotte zijn heel veel routes bewegwijzerd zodat je ze ook zonder routegids of navigatie zou kunnen fietsen. Echter :

Als iets onderweg frustratie geeft dan is dat, naast de lekke band in de regen, wel de weg kwijt zijn. En je kunt op veel verschillende manieren de weg kwijt raken: verkeerde afslag, routekaart niet actueel, routebordje ontbreekt. Of weg of brug is afgesloten. Het zal je zeker overkomen en laat het je humeur niet te veel bepalen.

Verkeerd rijden kost je veel tijd. Niet alleen heb je een stuk extra gereden maar je bent ook gestopt; uitgezocht waar je bent en hoe je terug komt. Daarnaast kost het je ook energie. Zeker als je langere afstanden fiets is de goede route fietsen belangrijk. Met een gps en de track van je route is verkeerd rijden een stuk kleiner dan wanneer je de route volgt via bordjes of een gids. Gebruik van een gps is zeker aan te raden. Of in ieder geval de route op je smartphone bij je hebben zodat je snel de juiste weg weer terug vindt.

Weet je het echt even niet en kun je kiezen tussen bergop en bergaf. Kies dan voor bergop. Als je dan toch verkeerd zit…..

Onvoorzien

En dan heb je alles strak gepland en dan komt er plotseling een onvoorziene omstandigheid om de hoek kijken. Van serieus materiaal pech tot noodweer of een veerboot die vol is.  Het is eigenlijk niet te voorkomen. Het zal eerder regel dan uitzondering zijn dat niet alles zo verloopt als de planning.

Veerpont tijdens fietsvakantie
En dan vaart het pontje opeens niet.

Bij een lange trip bouw je voldoende marge in voor onvoorziene omstandigheden. Verloopt alles soepel dan je wat extra rustdagen om te vullen. Dat is beter dan dat je je dagafstanden moet verdubbelen om je doel te halen.

Wat ook kan is dat je voor bepaalde routes een kortere, wellicht minder mooie, variant als plan B achter de hand houdt. Of dat je bekijkt welke deel trajecten je eventueel met de trein kunt doen.

Bij een korte trip kun je sommige onvoorzien zaken voorkomen door te plannen en vooruit te boeken zoals de veerboot. En als je weet dat het noodweer gaat worden dan blijf je thuis.

Bagage

Over zaken als het inpakken en de paklijst is elders op deze site al geschreven. Uiteindelijk is het toch de kunst van het thuislaten. Voor een fietsvakantie heb je naast de fiets nog aardig wat spullen nodig die je wellicht niet zo in huis hebt: fietstassen, tent, slaapzak en matje en kookgerei. Alles is liefst toch een slag lichter en compacter dan tijdens de auto-vakantie.

Je hoeft echter niet alles in één keer nieuwe aan te schaffen. Lenen of tweedehands kopen is een stuk voordeliger. Of kies voor je eerste trip toch voor een georganiseerde fietsvakantie.  Die heb je zowel langs hotels als op campings. In beide gevallen heb je veel minder spul dat je zelf moet aanschaffen én meenemen.

Ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *