Fiets mee op de auto

Vaak begint een fietstocht naast de deur maar net zo makkelijk is de fietsvierdaagse, vakantie of gewoon een dagtocht een stukje verderop. Gezien de fietsvriendelijkheid van de NS is de meesten de auto de eerste keuze. Klassiek is boven op de auto, maar omdat dat vaak te hoog tillen is fietsdrager op de trekhaak of aan de achterklep vast populair geworden.

Mogelijkheden fietsdrager

  • Met trekhaak:
    • achter op de trekhaak,
    • op de aanhangwagen.
  • Zonder trekhaak:
    • bovenop de auto,
    • achter op de auto,
    • in de auto.

Bovenop de auto zullen de fietsen altijd staan, bij de andere opties kunnen fietsen zowel staan in een goot op de drager dan wel hangen aan het frame.

Bovenop de auto

Als je al over een stel dakrails en dwarsliggers beschik dan zijn fietsdragers voor boven op het dak een relatief goedkope optie. Je koopt de rails meestal per stuk dus kun je eenvoudig kiezen of je rails voor 1 of meerdere fietsen wilt hebben. (Lees ook het stukje over te zwaar verderop)

Bij een hoge auto kan het best een beproeving zijn de fietsen boven op je auto te krijgen, het is aan te raden het tillen van je fiets eerst eens droog te oefenen voordat je de rails koopt. Bij sommige modellen moet je dan ook nog eens tot halverwege de staande buis reiken om het frame vast te zetten. Zware fietsen als e-bikes vallen eigenlijk al meteen af.

Behalve het tillen zijn andere nadelen:

  • Je vangt meer wind
  • Je bent een stuk hoger (denk aan garages, tolwegen en dergelijke)
  • Het monteren kost relatief veel tijd
Thule ProRide 598

Groot voordeel is dat je altijd eenvoudig bij je kofferbak kunt komen en ze zijn geschikt voor auto’s zonder trekhaak. Daarnaast kun je de dwarsrails ook voor andere zaken gebruiken zoals een ski-koffer. Een smalle skikoffer past er ook samen met een fiets op.

Omdat de dakrails wat tijd kosten om te monteren zijn deze dragers vooral geschikt voor mensen die vaak met lichte fietsen op pad gaan en in de tussentijd de rails of de dwarsliggers gewoon laten zitten. Of als je achterdrager al vol is.

Bij veel dakdragers plaats je de fiets in zijn geheel, bij sommige modellen zet je de fiets vast met de voorvork en het voorwiel staat er dan naast.

Op de trekhaak

Voor achterop de auto zijn er veel meer keuzes dan voor dakdragers. De ANWB testte een aantal dragers die geschikt zijn voor e-bikes.

De Thule 933 Easyfold XT kwam hier als beste uit de test. Degelijk en te voorzien van een oprijgoot.

De 993 is trouwens nagenoeg gelijk aan de 932, wel is de laatste voorzien van een 7 polige stekker i.p.v. een 13 polige. Ook is de 932 als oud model veel voordeliger.

Aan de kofferbak

Te Zwaar

Wat veel mensen niet weten is dat de combinatie van fietsdrager met meer dan 2 fietsen erop vaak te zwaar is voor de trekhaak.

De meeste trekhaken in Nederland zijn gemaakt voor een kogeldruk van 40 kilogram. Versies met een toegestaan gewicht tussen de 50 en 75 kilo komen ook voor. Maar veel meer niet.

Een fietsdrager weegt al gauw 15 kilo een beetje E-bike gaat richting de 20 kilo, oudere modellen gaan tot wel 30 kilo.

Zelfs met lichte fietsen weegt je fietsdrager dus al gauw meer dan toegestaan. Met een drie- of viervoudige drager die vol beladen is weet je zeker dat het teveel is.

Nu zal het wel even duren voordat de zaak afbreekt, je hoort er in ieder geval niet veel over. Maar als het een keer misgaat kun je problemen met de verzekering krijgen. Nog afgezien van een agent die zijn quotum nog moet halen.

De fiets op het dak plaatsen geeft je iets meer ruimte, maar ook het dak heeft een beperkt draag vermogen. Vaak een kilo of 60.

E-bikes op de auto

Voor e-bikes zijn er speciale dragers zoals de boven al genoemde 933 Easyfold XT. Maar de meeste dragers zijn prima geschikt voor e-bikes mits je met het gewicht rekening houdt.

Het zwaarste onderdeel van de E-bike is de accu en gelukkig is deze bij deze meeste fietsen afneembaar. Haal de accu bij transport op de auto altijd van de fiets en neem deze mee in de kofferbak. Dit voorkomt onnodige belasting van de drager en fiets. Bovendien tilt de fiets een stuk lichter. (En haal dan meteen de fietstassen eraf dat vangt ook maar wind)

Dolomiti fietsendrager


Fraaie fietsendrager van Elite. Gemaakt voor alle soorten fietsen waaronder e-bikes. De fietsendragers kun je samenvouwen en op de wielen die onder de drager zitten rij je hem zo naar de auto toe.Getoond model is de uitvoering voor drie fietsen en met een kantelfunctie om eenvoudig de fietsen te kunnen plaatsen. Prijsindicatie 650 euro

xlc-azura-xtra-e-bike-fietsdragers
De XLC AZURA fietsdragers behoren tot de lichtse drager en toch zijn ze met een draagvermogen van 2 maal 30 kilo geschikt voor e-bikes. Inklapbaar, compact, eenvoudig in gebruik, complete verlichting en toch maar 12 kilo voor de standaard versie. De kantelbare Xtra versie weegt iets meer : 15 kilogram

Topkeuzes op de markt

In de huidige markt zijn er talloze opties, van budgetmodellen tot high-end dragers met alle mogelijke functies. Enkele van de meest populaire merken zijn de Yakima, Saris, en Thule fietsendrager. Deze merken staan bekend om hun duurzaamheid, gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid. Ze bieden allerlei soorten dragers aan, van eenvoudige, op de trekhaak gemonteerde modellen tot geavanceerde dakdragers met ingebouwde hydraulische systemen. Ook zijn er wat minder bekende merken die toch goede kwaliteit leveren, zoals de Uebler fietsendrager. De prijzen variëren, maar verwacht dat je voor een kwaliteitsproduct ten minste een paar honderd euro zult uitgeven.

Eén gedachte over “Fiets mee op de auto

  • 18 december 2018 om 16:23
    Permalink

    Fijn dat er zoveel mogelijkheden zijn voor fietsdragers. Zelf heb ik een trekhaak en daarom is een fietsdrager op de trekhaak een geschikte optie voor mij. Ik ga het model dat u geplaatst hebt bekijken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *