Steeds meer e-bikes zijn voorzien van een quick-mount voor je telefoon. Maar ook voor andere fietsen is een quick-mount een solide oplossing om je telefoon vast te zetten op je stuur. Of dat nu een hele dag navigeren tijdens lange tochten is of simpelweg de bakker vinden in een onbekende stad. Het is een stuk praktischer dan steeds moeten stoppen om de route te bekijken. Want fietsen met de telefoon doen we niet, toch?
Muurvast met een quick-mount
Er is een drietal systemen met een quick-mount: SP Connect+, Quad Lock en Peak Mount. Bij deze systemen zit de telefoon een speciale hoes die je op een steun aan je stuur draait of klikt.
Bij de SP Connect+ plaats je de telefoon 90 graden gedraaid om de houder en met draai van een halve slag zit de telefoon dan vast. Losmaken gaat op dezelfde manier met 1 hand. Je moet door een kleine weerstand heen draaien om hem los te krijgen. Zomaar losspringen tijdens het rijden zal niet gebeuren. Onder omstandigheden zou je hem met een uitschietende hand of arm wel los kunnen tikken tijdens het rijden
Bij de Quad Lock plaats je de telefoon in een hoek van 45 graden en draai je de telefoon met een kwartslag vast. Om de telefoon los te maken heb je twee handen nodig, eentje om te ontgrendelen en eentje om te draaien.
Bij de Peak Mount zijn voorzien van een sterke magneet en je klikt de telefoon recht omlaag op de houder. Naast de magnetische is er ook een mechanische vergrendeling. Om hem los te maken moet je links en rechts onder de telefoon op de ontgrendeling drukken. Of dat lukt met handschoenen aan of met 1 hand is afhankelijk de grootte van je handen en dikte van je handschoenen. Met de magneet kun je de telefoon ook op andere metalen voorwerpen plakken.
Omdat bij de Quick Lock en Peak Mount sprake is vergrendeling die je niet zomaar onbedoeld los tikt zijn deze theoretisch veiliger.
Bij de SP Connect+1 heb je dus de meeste ruimte links en rechts van de telefoon nodig. Bij een volle cockpit kan er zomaar een andere (GPS-)houder, stuurtas of bel in de weg zitten. Heb je weinig ruimte dan is de Peak Mount het meest compact.
Steunen
Op veel e-bikes is een steun van een van de bovenstaande merken al voorgemonteerd. Dan zit je ook meteen vast aan een systeem.
Bij racefietsen zit je relatief ver voorover en dan is het prettig als de telefoon voor het stuur uit gemonteerd is. Ervoor zijn er ‘out front’ mounts.
Bij een MTB zit je meer rechtop en is een plaatsing dicht op het stuur of de stuurpen een betere optie. De telefoon is dan ook iets beter beschermd bij valpartijen.
Naast steunen voor diverse soorten fietsen zijn er ook steunen voor aan de motor of om vast maken in het ventilatie rooster van je auto.
Opladen via de steun
De merken verkopen ook steunen om je telefoon tijdens het rijden op te laden. Geïntegreerd in de steun, vooral bij modellen voor de auto en motor of als adapter. Voor de verbinding tussen de stroombron en de adapter heb je dan een special kabel dat waterdicht verbindt met de accu van de e-bike of een USB-aansluiting. Het opladen van de telefoon is dan draadloos.
Een rechtstreekse kabel vanaf de powerbank in je stuur- of frametas naar de USB-ingang van de telefoon is efficiënter, maar vraagt onder natte omstandigheden wat oplettendheid.
Plussen en minnen
De voordelen deze systemen is dat je telefoon goed vast zit.
Nadelen zijn de hoge prijs en dat je voor elk model telefoon een andere hoes nodig hebt. Daarnaast zijn er niet voor alle telefoons exact passende hoezen te koop. Je bent dan aangewezen op de universele hoes.
De hoezen kosten tussen de 30 en 50 euro. Voor de steun ben je dan nog tussen de 10 euro voor een heel eenvoudige stuurpen steun tot 50 euro voor een out front.
Daar tegenover staan dan de boetes2 van € 170 (fietsen) en € 440 (autorijden) met een telefoon in de hand. Of een paar honderd euro voor een nieuwe telefoon als deze uit een goedkope houder valt.
En de trillingen dan?
Apple waarschuwt dat sterke trillingen de optische beeldstabilisatie permanent kunnen beschadigen. Ze wijzen dan vooral naar het gebruik op motoren. Zowel Quad Lock als SP Connect verkopen dan ook special voor motoren trillingsdempers. Op een gewone fiets zijn de trillingen een stuk minder heftig en hebben ook een andere frequentie. Rijd je vooral op trails en krijgen fiets en telefoon wel het een en ander te verduren dan kun je er voor de zekerheid ook een demper tussenzetten.


Zelf ben ik toer- en vakantiefietser, lange batterij duur om het ‘lijntje’ te volgen is voor mij belangrijker dan alle mogelijke statistieken. Na jarenlang met een Garmin Extra 35T gefiets te hebben ben ik sinds kort overgestapt op een Garmin Edge 840. De opvolger 850 heeft een veel kortere batterijduur en hoewel het scherm mooier en scherper is wegen de overige functies niet op tegen de 840. De 840 is bovendien sterk in prijs gedaald sinds de introductie van de opvolger.
De telefoon en dan vooral google maps, gebruik ik alleen voor de ‘laatste mijl’, voor het vinden van accommodatie, supermarkten en bakkers. Voor de telefoon zit een houder van SP Connect op het stuur.
