La Vélo Francette

La Vélo Francette is een van de vele nieuwe routes die de laatste jaren in Frankrijk ingericht zijn. De route verbind de invasiestranden van Normandie bij Ouistreham met de havenplaats La Rochelle aan de Altantische kust.

Fietsroute van het jaar 2017

De Francette is door de Fiets- en wandelbeurs uitgeroepen tot fietsroute van het jaar 2017 en daarmee tot opvolger van de van Gogh route in ons eigen land. Het gevarieerde landschap, de groene routes, de bereikbaarheid met de trein en de mogelijkheid om deze route te combineren met andere lang afstandroutes waren de doorslaggevende argumenten voor de Jury. Ze verkozen deze route boven  totaal 16 genomineerde routes waaronder het Dommelfietspad , de Weinland Steiermark Radtour, Penedès360  de Via Rhôna en de Loire à Vélo

De route is in total 630 kilometer lang en gaat door de binnenlanden net om de Bretagne heen. Net als de andere Vélo Routes is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van autoluwe fietsroutes. Je fiets waar mogelijk over  oude jaagpaden zoals langs de rivier de Mayenne, oude spoorbanen en andere autovrije paden

De route van de  Francette

Op de site staat de hele route uitgesplitst in 24 etappes. Van elk deel is aangegeven hoe lang en hoe zwaar deze is. De route is doorgaans niet zwaar en voor iedereen te fietsen. Een enkele etappe is wat zwaarder maar daar is een alternatieve route voor beschikbaar. Verder is de route ook geschik voor gezinnen met kinderen die iets fietservaring hebben.

La Rochelle Eind/begin punt van La Vélo Francette

Ongeveer halverwege kruis je de Loire, en volg je deze ook een stukje.

Deze route, officieel Vélo Route 43, is goed te combineren met andere routes bijvoorbeeld met de Loire a velo,de la Véloscénie en de Vélodyssée maak je er een gevarieerd rondje van.

 

Voor de route is een franstalige gids beschikbaar

Langs de route kun je gebruik maken van de regionale treinen. Zo kun je delen van de route overslaan of om terug te komen bij het beginpunt. Fietsen gaan gratis mee in deze TER treinen. Er komen met de trein is een ander verhaal. Hoewel er langzaam verbetering in komt is het in de meeste TGV’s niet mogelijk je fiets mee te nemen tenzij je hem uit elkaar haalt en in een fietskoffer doet (en reserveert, kosten 10 euro) . Er zijn plannen om in de Franse hogesnelheidstreinen het meenemen van fietsen mogelijk te maken info.

Website van de route, daar kun je ook de tracks downloaden : lavelofrancette.com

Ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *