De Alpen over fietsen

Oostenrijk

Alpe Adria / EuroVelo 7

De Alpe Adria radweg is relatief nieuw en was in 2015 fietsroute van het Jaar. De route begint in Salzburg en eindigd in Grado. De route is iets meer dan 400 kilometer lang.

De oversteek van de Alpen maak je niet óver, maar dóór de berg met de trein bij de Tauernsluis Böckstein-Mallnitz.

In Oostenrijk gaat de route over het Oostenrijkse deel van de Eurovelo 7 van Malta naar de Noordkaap.

De Alpen over fietsen: routegids Alpe Adria
Routegids Alpe Adria fietsroute

Hieronder een aantal georganiseerde reizen die de Alpe Adria volgen. Het gaat hier om fietsreizen voor genieters. MTB tochten en prestatietochten op de racefiets vindt u elders. Met een kilometer of 40-60 per dag die je er een dag of 10 over.

Van Salzburg naar Venetië

De fietsroute van Benjaminsen heeft dezelfde alpen oversteek als de Adria route en is op dat deel van de route op details na hetzelfde. In het begin, na de start in Salzburg, heeft deze route wel een ander verloop.

Na Germona gaat deze route dan richting Venetië waar de Alpen Adria verder gaat naar Strado.

De route maakt deel uit van een heel netwerk aan routes in midden europa. Zo heeft de route ook een zijtak richting Kroatië.

Iets ten oosten van deze route gaan nog diverse door Benjaminsen uitgezet routes die je over niet al te hoge passen richting Steiermark en Karinthië brengen over onder andere de Murradweg

Via Claudia Augusta

Deze route, die de oude wegen over de Alpen volgt, gaat van Donauwörth naar Venetië en is 750 kilometer lang.

Omschrijft zich als de makkelijkste manier om de Alpen over de steken. Op deze route vind je bij de verschillende passen namelijk de mogelijkheid met de bus naar boven te rijden.

De oversteek van de Alpen is over de Reschenpas bij Nauders. Hier neemt deze route de bus omdat de weg, met talrijke tunnels, niet geschikt is om te fietsen. Maar je kunt wel omhoog fietsen door Martina in Zwitserland (Reitsema Route)

Route en bewegwijzering

De getoonde route, op de kaart op deze pagina, is maar één van de varianten. Vanaf Trento zijn er meerdere routes die je naar Venetië brengen. Ze variëren in lengte en zwaarte. Daarnaast is er vanaf Trento een variant die naar Verona en verder gaat.

De route is in principe volledig bewegwijzerd. Alleen zijn er regelmatig stukken waar de bewegwijzering ontbreekt. Daarnaast is de route nog volop in ontwikkeling. De originele route volgde stug de oude pelgrimsroute. Stap voor stap zijn ze hele barre stukken aan het vervangen.

In Oostenrijk is de route bewegwijzerd met stickers op bestaande fietsborden. Omdat je hier meestal toch maar 1 kant op kunt, is de route hier echter prima te volgen.

In Italie is er op verschillende plekken een wirwar van routebordjes, oude en nieuwe varianten. Onder andere in Feltre is het soms zoeken.

Zo af en toe maakt de route ‘rare’ omwegen. De bocht door Pfunds in Oostenrijk is nog onschuldig, maar als je niet in Pfunds moet zijn voor de bus of boodschappen kun je ervoor net zo goed rechtdoor gaan.

Hetzelfde voor de lus langs Cesiomaggiore. Als je geen belangstelling hebt voor het fietsmuseum kun je deze lus ook afkorten.

Voor Madrano , vlak na Trento wordt je over een slecht bospad de berg op gestuurd. Overweg na de rotonde op de grote weg te blijven en bij Madrano de route weer op te pakken. Of volg vanaf Trento (een stukje) de Reitsema route. Als je Reitsema verder tot Venetië volgt hoef je ook niet over de mooie maar pittige Praderadego pass.

Uitzicht van de Praderadego pass
Uitzicht na de Praderadego pass in zuidelijke richting

Hetzelfde na Strigno. Als je daar de route volgt kom je op een mtb waardig pad uit. Je kunt ook de SP78 nog een stukje volgen en dan naar Samone.

Reitsema route naar Rome

De Reitsema route volgt voor een (groot) deel de Via-Augusta. Op een aantal plekken heeft de Reitsema verbeteringen, zo gaat de route door Zwitserland over de Reschenpas. Na Trento neemt deze route een andere weg dan de Via-Augusta.

München – Venezia

De fietsroute München-Venetië is een 560 kilometer lange route over de Alpen. Start is in München op de Museumsinsel. Het einde is in Mestre de voorstad van Venetië. Je kunt zelf nog over de brug naar Venetië zelf. Je komt dan uit op het busstation. In de stad zelf mag je niet fietsen.

Het begin van de (westelijke) route volgt de Isar over de gelijknamige fietsroute. Door het historische Bad Tölz kom je bij het stuwmeer Sylvensteinsee voor je de Isar verlaat en in Oostenrijk belandt. Daarna kom je door Achenwald en de Achensee. Hierna volg je tot Innsbruck de Innradweg. Je maakt hier zeker wat hoogtemeters maar meegenomen dat je hier eigenlijk al in de Alpen fiets valt het qua klimwerk allemaal wel mee. Je volgt immers de rivieren.

Na Innsbruck klim je dan omhoog naar de Brennerpas waar je de Alpen over gaat. Dit is best pittig maar meer een stevig vals plat dan echt steil omhoog. Over een afstand van 30 kilometer klim je met 2 procent, al is dat niet helemaal gelijkmatig verdeeld, waardoor je een paar stukken toch even moet werken zeker net na Innsbruck. Na de Brenner ben je Zuid-Tirol en hoewel dit Italië is is dit deel nog Duitstalig.

Ook in Italië ga je niet over de cols van de Dolomieten, maar volg je de dalen, na Toblach moet je alleen nog even wat omhoog. Voor echte klimmers is deze route dan ook weinig uitdagend. De hele route heeft ongeveer 6000 hoogtemeters. Dat lijkt veel, maar je smeert het uit over 560 kilometer en dan is het allemaal te overzien.

Brennerpas Italiaanse zijde
Brennerpas Italiaanse zijde

Na de Dolomieten is de route de laatste 100 kilometer vrijwel volledige vlak.

Informatie

  • Meer info
  • Routegids

München is met de auto goed te bereiken. Ook met de trein kun je er goed komen. Waarbij de nachttrein misschien nog wel de beste optie is. De treinreiswinkel heeft volop informatie hierover.

Vanuit Venetië kun je dan weer de trein terug nemen. Of je gaat op de fiets via een van de andere routes.

Er is veel accommodatie onderweg. Alleen op het eerste stuk en het traject Innsbruck – Noord-Italië zijn er relatief weinig campings en is het zaak de etappes slim te plannen.

De Alpen over fietsen: Fietsgids München - Venezia
Fietsgids van München naar Venetië. (2018)

Met de buttons kun je campings en waterpunten langs de route tonen. Campings zijn afkomstig van archies en OSM. Waterpunten komen van OSM. De waterpunten kun je als GPX downloaden.

De hier getoonde routes zijn vereenvoudigde versies van de originele gpx-tracks. Ze dienen alleen ter oriëntatie op deze kaart. Voor actuele complete versies bezoek je de betreffende site.

Eurovelo 9 / 13

Verder naar het oosten gaat de en over de laatste uitlopers van de Alpen. Deze sluit in
Maribor (Slovenië) aan op de Drau radweg die je weer bij de Alpe Adria brengt.

Nog iets verder naar het Oosten slingert de zich om de Alpen heen.

Met de trein naar de Alpen

München en Innsbruck zijn goed te bereiken met de (nacht)trein en in het verlengde daarvan ook Salzburg.

Vanuit Venetië kun je ook weer terug met de trein naar Oostenrijk.

Als je de fiets wilt meenemen is het raadzaam op tijd te reserveren in de zomer. Plaatsen zijn beperkt.

Geen zin in een trektocht. Oostenrijk heeft veel campings en vakantieparken voor een standplaatsvakantie. Daarvandaan is het ook prima fietsen en meer. Neem eens een kijkje bij een van de Landal parken:
In Oostenrijk: Bad Kleinkirchheim, Brandnertal, Chalet Matin, Hochmontafon, Katschberg, Rehrenberg en Resort Maria Alm.

Zwitserland

Benjaminse Routes naar Rome en Venetië

Paul Benjaminse heeft een tweetal routes uitgewerkt die de Alpen doorkruisen. Een westelijke route, de fietsroute van Amsterdam naar Venetië, gaat langs Basel via Bern richting Brig. Waarbij je in Kandersteg onder de bergen doorgaat via de Lötschbergtunnel.

Een meer oostelijke route, Onbegrensd Fietsen van Amsterdam naar Rome , brengt je van Maastricht naar Basel (Routegids ook te bestellen bij fietsvakantiewinkel en bol.com) . Deze fietsroute volgt vanuit Basel grofweg de Rijn stroomopwaarts en via de Splügenpas komt uiteindelijk uit bij het Comomeer uit.

Behalve via de Splügenpas kun je ook via de oostelijk daarvan gelegen Albulapas (mooier) of de Julier pas (drukker) en daarna de Maloja Pas de oversteek naar Italië maken.

Of over de San Bernardino Pass die net ten westen van de Splügenpas ligt. Je volgt dan de NCN-6 die vanuit die vanuit Martina komt waar deze aansluit op de Claudia Augusta.

De routes kruisen elkaar weer in Italië dus je kunt er zo een rondje van 900 kilometer maken.

Gotthardpas

Midden tussen deze twee alpen routes van Benjaminse door gaat de . Halverwege kom je door Andermatt dat je ook via de Rhône of Rijn route kunt bereiken. Het fietsroutenetwerk van Zwitserland is zeer uitgebreid.

Via Francigena

Deze route is de oude pelgrimsweg van Canterbury naar Rome. Via Lausane gaat deze de Grote Brennerpas over. Deze route is voor fietsers nog in ontwikkeling. Het Italiaanse deel vanaf de Brenner tot Rome is al klaar. Voor het deel door Zwitserland kun je de terugweg van Emo’s reis bekijken. Zie onder

Rhône fietsroute

Eigenlijk ben je als je de Rhone route volgt de Alpen al over en volg je de Rivier stroomafwaarts

Frankrijk

Emo’s route

Deze fietsroute volgt de weg die Abt Emo zo’n 1200 jaar geleden aflegde van Romerswerf  naar Rome. De Alpen tussen Frankrijk en Italie ga je bij Col du Mont Cenis over.

Op de site van de maker van de fietsvariant vind je meer informatie. Er is nog geen gedrukte routegids maar je kunt de gpx en beschrijving downloaden.

In Italie loopt deze route deels gelijk met de Via

Georganiseerde fietsvakantie’s Zwitserland

In Zwitserland : Alpine Lodge Lenzerheide enVierwaldstättersee

Ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *