Fietsen met warmte en hitte

Of het nu gaat om fietsen op zonnige dagen in Nederland of tijdens een fietsvakantie in warme streken is, warmte heeft invloed op de het lichaam en prestaties. Voor gezonde mensen begint de invloed zo bij de 28 graden, ben je minder gezond, heb je overgewicht, kind of wat ouder kan een graad of 25 al effect hebben. Daarnaast heeft de luchtvochtigheid invloed, bij een hoge luchtvochtigheid kan het lichaam minder goed koelen en krijg je het snel te warm.

Elk lichaam is anders, waar de een probleemloos bij 35+ doortrapt valt de ander om bij een blokje om bij 26 graden.

Het lichaam functioneert optimaal bij een eigen temperatuur van 37 graden, al een relatief kleine afwijkingen hiervan hebben hierop een groot effect.  Daarom doet het lichaam veel moeite om op temperatuur te blijven. Zo worden bij te veel warmte in het lichaam bloedvaten dicht bij de huid ruimer open gezet zodat je lichaam verandert in een radiator die de warmte kan uitstralen. Gevolg is wel dat het hart harder moet werken, bloeddruk en hartslag gaan omhoog. Als het buiten koud is kan het lichaam eenvoudig warmte afstaan, hoe hoger de buitentemperatuur hoe slechter deze methode werkt.

Daarnaast gaat het lichaam zweten. Water verdampen kost veel energie ( = warmte ) die dan aan het lichaam onttrokken wordt. Verdampen gaat beter bij een droge lucht, mede daarom wordt een hoge luchtvochtigheid bij warmte veel slechter verdragen dan een lage.

Bij de echt extreme tropische dagen is het wellicht een goed idee om je programma aan te passen, echt heel kalm aan doen of helemaal niet  inspannen.

Windje tegen

Met een zacht windje tegen koelt je lichaam lekker af en heb je wellicht niet in de gaten hoe warm het is, tegelijkertijd moet je harder werken ( voor de niet e-bikers onder ons). Ongemerkt krijg je toch een flinke dosis zon en warmte te verduren en verdamp je veel vocht.

Bij wind mee voel je veel eerder dat het warm is.

Warmte Tips

Eigenlijk open deuren maar hier komen ze

  • Drink veel water en drink vooral voordat je dorst krijgt. Drinken op de fiets is nog best een kunst, met één hand fietsen, bidon voor je neus; als je dat niet zitten plan dan regelmatig drink-stops. Drink per keer een stevige slok niet steeds mini slokjes daar raakt je maag van in de war.
  • Draag een pet of ander hoofddeksel
  • Smeer je in tegen zonnebrand, en herhaal dit op tijd. Zweet doet het effect van zonnebrand deels teniet. (de zonkracht en dus de kans op de verbranding heeft niet direct te maken met de temperatuur, op zonnige dagen kan het ook koel zijn. Of op bewolkte dagen warm. De zon heeft de meeste kracht rond het middag uur zag maar van 11 tot 15; dat loopt dus voor op de warmste tijd van de dag. )
  • Pas je tempo aan.
  • Pauzeer met verkoeling, in  de schaduw of laat je benen eens in een beekje of fontein zakken. Je handen en dan met name de polsen afkoelen in water is ook zeer effectief, net als wat koud water in je nek.
  • Mijd de warmste tijd van de dag, dat zijn de  uren na de hoogste zonnestand (dat is in Nederland dus vanaf een uur of 13:00).
  • Pas je route aan, bossen zijn koeler dan asfaltwegen in open landschap.
  • Stapel inspanningen niet: begin niet aan de grootste bulten op de eerste hete dag.
  • Draag licht gekleurde goed ventilerende kleding, technische fietskleding heeft echt voordelen als het gaat om temperatuur- en vochtregulatie.
  • Eet geen zware maaltijden, voedsel verteren levert veel warmte op.

 

fietsen-in-de-hitte

Zonnesteek en oververhitting

Begin je je echt naar te voelen? Hoofdpijn, duizelig of misselijk. Dat kan een teken zijn van oververhitting of zelfs een zonnesteek. Zoek onmiddellijk de schaduw op, drink en neem een pauze. Nemen de klachten niet af of worden ze zelfs erger raadpleeg dan een arts. Is iemand echt van slag  (warrig, extreem warme huid, hoge hartslag) dan kan er ook sprake zijn van oververhitting ( hyperthermie ), dit is een zeer ernstige situatie.

Ben je na een pauze plotseling licht in je hoofd ( tot aan flauwvallen aan toe), dan kan dat komen door een verstoorde bloeddruk. ( tijdens het fietsen helpen je beenspieren het bloed rond te pompen hart, tijdens een pauze valt dat weg en hoopt bloed zich op in de benen). Ga zitten of liggen met je benen omhoog.

 Gewenning

Het lichaam heeft het meeste moeite met plotselinge temperatuur stijgingen, als het een paar dagen warm weer is past het lichaam zich aan en heb je er veel minder last van. Blijven echter de adviezen staan: meer drinken dan je denkt nodig te hebben, pet op, en goed smeren. Bewaar de langste of zwaarste ritten voor het einde van je vakantie.

Wat drinken

Koffie, thee en alcohol hebben een vochtafdrijvend effect drinkt deze dus liever niet. Vermijd te zoete (fris)dranken en de energie dranken.

Verfrissend drankje? Je kunt een limoen of citroen in stukje snijden en die in je bidon of waterfles doen. Nog eenvoudiger is een scheutje citroensap uit zo een knijpflesje.

Ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *