Denemarken: de Oostzeeroute N8 Baltische Zee

Ik heb me vaak afgevraagd waarom deze route de Oostzeeroute wordt genoemd. De Oostzee associeer ik met Baltische Staten als Estland of Scandinavische landen als Zweden. Maar ik denk niet meteen aan een fietsroute in het zuiden, zuidwesten van Denemarken. Hier liggen eilanden als Als, Aero, Langeland, Lolland, Falster en Mon. Pas bij de krijtrotsen daar, dus helemaal in het oosten, zie je dan de Oostzee. Hoewel de naam een beetje verwarrend is, is de route er natuurlijk niet minder fraai om.

Verwar de Oostzeeroute dus niet met de oostzeekust route of zoals de bijbehorende bikeline gidsen heten ostseeküstenradweg. Deze voert je wel langs de Oostzee tot uiteindelijk in Riga. 

De route is de laatste jaren flink vernieuwd zorg voor een recente routebeschrijving als je op pad gaat.

De route is in 2019 uitgeroepen tot fietsroute van het jaar

Fietsen langs de oostzeeroute - Denemarken

Routebeschrijving Oostzee fietsroute

En nu volgt een praktische samenvatting van onze fietsvakantie over de oude route. Bedoeld als wellicht praktische informatie voor zij die ooit van plan zijn om de route ook te gaan fietsen.

Met de beschrijving in het gelijknamige, Duitstalige boekje van Bikeline en de bewegwijzering onderweg, hadden wij de 800 kilometer lange route kunnen fietsen. Als gevolg van gemaakte keuzes hebben wij het volledige rondje niet gefietst. En dat is ook weer het leuke van deze route: het is mogelijk om onderweg even een andere nationale of regionale route te volgen. Ook het begin van de tocht staat niet vast, dat kan overal zijn. Wij zijn begonnen in Fynshaven, vanwaar de boten naar Funen (Goh.. zou daarom deze plaats zo heten?) en Aero vertrekken. De auto hadden we achtergelaten op een van de twee campings.

Bikelone gids oostzee fietsroute
Te bestellen bij de Zwerver en bol.com

Aero

Aero is een niet al te groot eiland. Je kunt in een dag van Skoby, waar de veerboot uit Fynshaven aankomt, naar Aeroskobing, voor de veerboot naar Svendborg, of naar Marstal voor de veerboot naar Langeland, fietsen. Het is echter een heel leuk (en heuvelachtig!) eiland, waardoor je er al gauwer langer dan een dag wilt blijven. Niet dat we dat hebben gedaan, we zijn verder gegaan naar Langeland. De Oostzeeroute volgt de regionale routes nummers 80 en 81 naar Tranekaer om dan in Spodsbjerg te komen.

We hebben de 10 kilometer tussen Rudkobing en Spodsbjerg via de nationale route nummer 8 gevolgd. (Waarom noem ik deze nummers? Omdat ze terugkomen op goede fietskaarten van Denemarken en omdat ze onderweg ook op routebordjes staan). Een dagje op de camping werd een dagje fietsen en afgesloten met een bezoek aan het nabijgelegen strand. Want strand en zee zijn toch wel kenmerkend voor de Oostzeeroute of misschien wel voor heel Denemarken!

Lolland

Van Langeland gingen we met de veerboot naar Tars op Lolland. Lolland is door velen al genoemd als een ietwat saai eiland en ik kan me daarbij aansluiten. Het is wat anders, wat platter, wat groter, wat wijdser dan de heuvelachtige, bijna schattige eilanden Aero en Langeland. De wegen zijn breder en drukker en dat is als fietser niet zo aangenaam. Er is een treinverbinding tussen Nakskov en Nykobing en die zou ik achteraf gezien wel hebben willen nemen. Maar we hebben het gefietst en er zaten ook mooie stukjes tussen.

Om op Falster te komen is er een brug voor al het verkeer aangelegd. Samen met auto’s en treinen fietsten wij Nykobing binnen. Onze overnachting hadden we aan het mooiste strand van Denemarken, zoals ze zelf met trots zeggen, namelijk in Marielyst. Dat deze plaats eigenlijk niets anders is dan een grote verzameling van vakantiehuizen en campings, kwamen we ter plekke achter.

Falster

Op Falster volgt de Oostzeeroute de nationale routes 8 en 9 langs de kust. Een prachtig stukje, aangezien je dan echt langs de zee en door het bos fietst. Het pad of de weg is bovendien alleen toegankelijk voor fietsers of voor de weinige aanwonenden. In Stubekobing hebben we de veerboot genomen naar de overkant, het eiland Bogo. Het zal iets van vijf kilometer zijn voordat wij al op de dam richting het eiland Mon reden. En Mon is weer een eiland van heuvels, bochtige en steile weggetjes en schattige huizen. We hebben eerst gekampeerd op een camping in het westen, naast het strand en met uitzicht op Falster. Daarna hebben we bij de krijtrotsen, de terechte trekpleister van dit eiland, overnacht in de jeugdherberg. Die krijtrotsen steken niet alleen hoog boven de zee uit, maar ook hoog boven het eiland. Oftewel: klimmen!

Van de oostelijke punt van onze en van de Oostzeeroute zijn we noordelijk terug gefietst naar het hoofdstadje van het eiland, Stege. Dat was mooi en rustig. De route naar de brug tussen Mon en Kalvehave op Seeland was minder mooi, aangezien hier al het verkeer (lees:  vrachtwagens, auto’s met caravans, campers, gewone auto’s,  etc) vlak naast ons raasde. Ik hoop dat ze ooit een fietspad gaan aanleggen, want fietsen op de vluchtstrook van deze drukke weg was niet fijn en vooral niet veilig. Maar we hebben het overleefd, anderen ook en aan de voet van de brug begint dus wel het fietspad. Boven de brug (ook even klimmen) is het uitzicht natuurlijk fantastisch en als fietser kun je tenminste afstappen!

In eerste instantie waren we van plan om de route via Vordingborg naar Naestved te volgen. Toen we lazen dat we circa 20 kilometer weer naast een drukke weg zouden moeten fietsen, weliswaar op een fietspad, hebben we besloten om de route 9 naar Praesto aan de oostkust te pakken. Vervolgens zijn we via  de route 54  weer op de Oostzeeroute teruggekomen. In Neastved zou een stadscamping zijn, maar die we hebben we niet gevonden. Tien kilometer verder en op dat moment ook weer tien kilometer tegenwind verder, ligt Karrebaeksminde. Ook zo’n verzamelplaats van campings en vakantiehuisjes als gevolg van de aanwezigheid van een zandstrand. Langs de Karrebaeksminde Bocht zijn we na twee rustdagen naar Skaelskor gefietst om hier te overnachten en boodschappen te doen. Leuk, oud plaatsje trouwens.

Funen

Om op Funen te komen mag je helaas niet over de grote brug over de Grote Belt te fietsen. Deze grote brug is vanaf Skaeslkor al te zien en heeft dan ook een soort aantrekkingskracht. Om toch aan de overkant in Nyborg te komen moet je de trein in Korsor nemen. Reserveren verplicht, maar dat kan makkelijk ter plekke. Een half uur later ging onze trein al. En hier hadden we de meest stressvolle momenten van onze vakantie, namelijk om met twee kleine kinderen, twee bepakte fietsen, een aanhangfiets en een fietskar in en uit een volle en vertraagde trein te stappen. De rit is, geloof ik maar tien minuten. Ten zuiden van Nyborg hebben we vervolgens gekampeerd op de camping van Tarup.

De volgende dag zijn we verder gefietst naar Svendborg, 50 kilometer verderop. Tussen Tarup en Svendborg zijn wel voldoende campings, maar te weinig supermarkten. Het is maar dat je het weet. De camping van Svendborg ligt aan de de overkant, op het eiland Tasinge. Het is de grote brug over en dan weer naar beneden. Maar dan heb je wel de, in mijn ogen, beste camping van de Oostzeeroute!

Gezien het weer (het regende) hadden wij Svendborg gekozen als de plaats om cruciale beslissingen te nemen: verder de route te fietsen naar Bojden voor de veerboot naar Fynshaven. Of de boot van Svendborg naar Aeroskobing te nemen. Of te fietsen naar Langeland en dan met de boot naar Aero. We hadden de mogelijkheid om snel thuis te zijn en we hadden de tijd om verder te fietsen. Het werd de laatste optie: weer even naar Langeland en nog een keer over Aero te fietsen. Toch wel het mooiste eiland van Denemarken.

En zo stond er na drie weken 700 kilometer op de teller. Hebben we meer gefietst dan we van plan waren. Hebben we minder rustdagen genomen omdat het fietsen zo leuk was en omdat het allemaal wel goed was. De campings in Denemarken zijn inderdaad allemaal voorzien van een keukentje en een gelegenheid om ergens binnen te zitten. Ook is het land kindvriendelijk gezien de grote hoeveelheden aan speeltuinen. En tja, het fietsen was gewoon super!

Nog meer info op de site van visitdenmark

Ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *