Fietsverlichting

Fietsverlichting

Zien versus Gezien worden

De eerste vraag die je moet stellen bij het aangeschaffen van verlichting is : wil ik vooral gezien worden of is het ook belangrijk dat ik de omgeving beter zie?

Als je vooral op verlichte wegen fiets is gezien worden het belangrijkste. Relatief eenvoudige verlichting met een lage lichtopbrengst voldoet.

Ga je meer in het buitengebied de weg op in het donker dan wordt zelf zien al belangrijker. Ga je dan ook nog eens het bos in in het donken dan wordt zien een must.

Verlichting om gezien te worden heeft doorgaans een lagere lichtopbrengst, een eenvoudige constructie en zijn goedkoper in vergelijking tot lampen om mee te zien.

Lichtopbrengst

De lichtopbrengst van een lamp wordt uitgedrukt een lumen. Kort door de bocht samengevat : de totale lichtopbrengst van een lamp.

Meer lumen is meer licht. Maar daarmee is nog niet meteen gezegd hoeveel je ermee ziet. Een smalle bundel van 400 Lumen oogt feller dan een brede met dezelfde lichtopbrengst. Maar of je aan de felle punt vlak voor je op de weg wat hebt is maar de vraag. Van de omgeving zie je dan niks meer.

Een ander eenheid om de lichtopbrengst in uit te drukken is lux, dat is kort samengevat het nuttige licht dat een lamp geeft. Dat deel van het licht dat voor jouw nuttige objecten zoals de weg en paaltjes bereikt. Helaas zie je dit gegeven weinig terug in de specificaties van fietsverlichting. Schermen met veel lumen is mooiere marketing

En als de helft van het licht richting de sterren schijnt heb je er zelf niks aan en verblind je alleen je tegenligger. Veel lumen weinig lux.

Een goede fietslamp zorgt voor, met name door de reflector van de lamp, een evenwichtige verdeling van het licht voor je. Meer over dit thema in dit (engelstalige) artikel.

Zorgen voor een goede lux en verdeling van het licht is vrij kostbaar de reflector moet exact vormgegeven zijn en de positie van de led-lamp luistert erg nauwkeurig.

Lamp uit de Ixon serie van Busch&Muller. Lamp om mee te zien. 90 lumen en zeer goede verdeling van het licht, hoge lux.

Accu capaciteit en brandduur

Fietsverlichting is steeds meer uitgevoerd als via USB oplaadbare accuverlichting. Het zal niet verbazen dat lampen met een hogere lichtopbrengst ook meer stroom verbruiken. Deze lampen hebben vaak een grotere ingebouwde accu of bij de echt sterke lampen zelfs een losse accu.

Meer licht betekend ook dat je accu sneller leeg is en dus de brandduur beperkt. Veel lampen kun je instellen op een lagere stand of zelfs knipperstand om de brandduur te verlengen. Je gebruikt de hoge stand als je zelf wilt zien en de lage stand als je alleen gezien wilt worden. De knipperstand is nog zuiniger.

Ben ik zichtbaar

Inschatten of je nog goed gezien wordt is best lastig. Verplaats jezelf eens in de mede weggebruiker en dan met name de automobilist die met natte ruiten en reflecterende straatverlichting echt veel minder ziet dan jij op de fiets. En het argument dat de automobilist maar goed moet opletten helpt je niet als meer dan 1000 kilo staal je aantikt. Fietsverlichting is er niet voor de ander maar om jezelf te beschermen.

Voorverlichting

Hoeveel licht je nodig hebt is dus sterk afhankelijk van het doel en van de reeds beschikbare verlichting. Op onverlichte wegen is rond de 400 lumen een beetje de ondergrens van wat je nodig hebt.

Bij MTB’ers zijn breed stralende koplampen met een hoge lumen populair. Prima geschikt om het bospad vol te verlichten maar niet voor de openbare weg waar je rekening moet houden met andere weggebruikers.

Gaat het om goed gezien worden kun je volstaan met een lichtopbrengst van rond de 100 lumen. Gaat het puur om het hebben van verlichting dan kun je ook volstaan met een lampje als de femto met een opbrengst van 15 lumen

Cateye Volt 6000
Een monster van 6000 lumen. Geschikt om volle bak door de bossen te crossen. Op de openbare weg hoort deze lamp niet thuis je tegenliggers zullen je vervloeken
Lezyne 500 lumen
Een 500 lumen lamp waarmee je in veel omstandigheden prima uit te voeten kunt. Kom je vaak op trajecten waar meer licht van belang is kies dan een lamp met 750 of 1000 lumen en zet deze in een lagere stand waar je de hogere opbrengst niet nodig hebt

Lezyne Femto fietsverlichting voor
De Femto van Lezyne compact lampje om gezien de worden
Goedkoop gezien te worden

Achterverlichting

Bij achterverlichting gaat het eigenlijk altijd om verlichting om gezien te worden. Maar ook hier heb je grote verschillen in lichtopbrengst.

Bijna een klassieker. De basic achterlamp van IKZI. Ook onder andere namen te vinden onder andere bij de Hema. Prima lamp om gezien te worden voor weinig. Ook als voorlamp te koop en in fellere luxere uitvoeringen. Vanaf een euro of 4

Achterverlichting moet in Nederland verplicht rood licht geven.

cateye x2 kinetic

 

Knipperen

Knipperende verlichting valt meer op dan een lamp die continue brandt. Echter fietsverlichting mag in Nederland niet knipperen. Hooguit kun je een tweede lamp als knipperlicht  toepassen.

Extra en Noodverlichting

Goedkope fietslamp van decathlonAls je verlichting via de (naaf)dynamo of accu van de e-bike werkt zul je zelden zonder licht komen te zitten. Anders is het met fietsverlichting op batterijen en accu’s. Met name de oplaadbare accu’s willen nog wel eens onverwacht snel leeg raken, bijvoorbeeld als het plotseling koud wordt.

Monteer een setje goedkope led verlichting op je fiets die je er ook altijd op laat zitten. Lampjes heb je al vanaf een euro of drie. Het stelt niet veel voor maar mocht je hoofdverlichting uitvallen dan heb je nog altijd een setje licht op gezien te worden. En een boete te voorkomen.

Deze verlichting biedt ook uitkomst als je lamp nog aan de lader thuis hangt terwijl te opeens toch in het donker terecht gekomen bent.

Handlebar Bar end fietslampemAls je je zichtbaarheid nog verder wilt vergroten kun je meerdere lampen op je fiets bevestigen. Denk bijvoorbeeld aan lampjes die in de uiteinden van je stuur gaan.

 

Slimmere verlichting

En naast de eenvoudige lampen die alleen zorgen voor een puntje zichtbaarheid heb je ook steeds meer verlichting met extra’s

Achterlampen die ook als remlicht werken. Zoals de X2 Kinetic van cateye. Al is de sensor nog niet zo volmaakt dat deze 100% nauwkeurig op remmen reageert. Ook andere snelheidsveranderingen zorgen voor feller licht.

Garmin Varia Achterlicht

Of verlichting die via bluetooth met je telefoon en elkaar in verbinding staan. Nu heeft het aan/uit schakelen van een lampje, dat op nog geen 30 centimeter afstand zit, met een app wellicht niet zo veel toegevoegde waarde. Maar dat de achterlamp meteen met je voor verlichting aangaat en vooral ook uit is wel praktisch.

Of de achterverlichting van Lezyne die met behulp van lasers lijnen op de weg tekent zodat automobilisten beter afstand houden.

Kleding

Naast verlichting en de reflectie op de fiets zorgt ook lichte of reflecteren kleding voor een beter zichtbaarheid op de fiets.

In Nederland is het toegestaan fietsverlichting op de kleding of tas te bevestigen, echter alleen op het bovenlichaam, dus niet op benen, armen of hoofd.

In bijvoorbeeld Duitsland moet de verlichting vast zitten aan de fiets.

 

Regels

Fietsverlichting moet zorgen voor een betere zichtbaarheid, samen met de verplichte reflextoren in de trappers, banden en achterop. Het witte spatbord is al een tijd niet meer verplicht.

Veel sportfietsen voldoen niet aan de eisen van reflectoren. In de praktijk wordt dat gedoogd.

Over hoe goed je verlichting moet zijn zegt de wet weinig alleen dat je bij slecht zicht en in het donker fietsverlichting moet hebben.

Zie voor de regels de site van de rijksoverheid

Vakantiefiets 2019

Vakantiefiets 2019

Er zijn prachtige fietsen die als echte vakantiefiets in de showroom staan. Fietsen van Santos, Id-works de Koga Worldtraveller en nog veel meer. Dit zijn heerlijke toerfietsen. En hoewel ze breder inzetbaar zijn dan alleen de jaarlijkse fietsvakantie ga je op deze fietsen niet zo gauw even een rondje hard of door de bossen.

Endurance, gravel, cross, racefiets. De purist ziet hierin allemaal zeer verschillende fietsen maar in feite zit het hem vaak slechts in details en dan met name de geometrie. Om een endurance fiets met de juiste banden kun je ook prima gravel rijden en visa versa.
Hieronder een aantal fietsen die als allrounders breed inzetbaar zijn. Als racer, off road over gravel en als vakantiefiets.

Hieronder een aantal fietsen die als alrounder breed in te zetten zijn.
Lees verder

Winterbanden voor de fiets

Winterbanden voor de fiets

Voor veel autorijders is het elk jaar een vast ritueel: de overstap van zomerbanden naar winterbanden in het najaar en weer terug wisselen in het voorjaar.  Het hele jaar door optimale banden voor de omstandigheden.

Voor fietsen zijn winterbanden veel minder vanzelfsprekend. Veel fietsers parkeerden hun rijwiel in de wintermaanden vooral in de schuur en fietsen alleen op mooie dagen. De laatste jaren fietsen we echter veel meer ook in de winter. Woon-werk verkeer op de fiets is steeds vaker en langer een alternatief voor forensen met de auto. Mer deze verandering zien we ook steeds meer winterbanden voor fietsen.

Fietsbanden voor de winter onderscheiden zich op een aantal punten van zomerse banden. Vergelijkbaar met de verschillen tussen zomer- en winterbanden voor autos’:

  • Het rubber is stroever waardoor het meer grip heeft op gladde oppervlakken.
  • Het rubber blijft soepel bij lage temperaturen en behoud daardoor grip in tegenstelling tot zomers rubber.
  • En het profiel is aangepast zodat het sneeuw en ijs goed loslaat en afvoert. Het profiel is of grof of heeft juist fijne lamellen waar geen sneeuw in kan zitten.

Naast de aanpassing van het rubber en het profiel is er ook keuze uit winterbanden met spijkers (spikes). Deze zorgen helemaal voor extra grip.

Terwijl voor auto’s spijkerbanden verboden zijn in Nederland en België, in verband met slijtage van de weg, zijn deze voor fietsen gewoon toegestaan

In een wat ouder artikel op de website van de fietsbond is de conclusie duidelijk: winterbanden voor de fiets werken.

Met name de spijkerbanden hebben ook een duidelijk nadeel : ze maken veel meer lawaai. De spijkertjes veroorzaken een zoemend geluid dat na een tijd kan gaan irriteren.

De winterbanden zonder spikes, dus alleen met een aanpassing in rubber en profiel, fietsen welliswaar iets zwaarder dan zomerbanden maar maken niet noemenswaardig meer lawaai dan gewone banden. Je kunt hier dus de hele winter op rijden en eventueel ook een stuk de lente in. Echt ijzige dagen zijn in Nederland best beperkt en op die dagen geven deze banden al een flinke portie extra grip

Heb je twéé fietsen tot je beschikking? Voorzie dan één fiets van winterbanden met spijkers en gebruik die als er sneeuw of ijs ligt. De andere voor de tochten onder normale omstandigheden. Heb je maar één fiets en wil je toch meer grip kies dan voor een winterband zonder spikes

winterbanden continental CONTACT Winter II
De Winter Contact II Premium is een band met speciaal profiel voor winterse omstandigheden. Deze band is ook geschikt voor E-bikes. Verkijgbaar in gangbare maten voor race, MTB en toerfiets
Van het wat minder bekende merk CST is deze winterband zonder spikes maar met antillek laag voor dagelijks, urban, gebruik
De eenvoudigste winterband van Schwalbe met spikes heeft twee rijen met spikes aan de zijkanten van het loopvlak. Zo heb je minder geluid en de band is voordelig in aanschaf. Geeft voldoende grip bij normaal fietsgedrag.
De Marathon geeft nog een slag meer grip door zijn dubbele rij spikes.  Ook dubbel zoveel lawaai. Omdat er een rij spikes op het loopvlak zit help hard oppompen maar voor de helft om het rijgeluid te beperken. Net als bij de andere Schwalbe banden kun je de spijkers vernieuwen. Ten opzichte van de gewone Schwalbe winter heeft deze band alleen voordeel is je lang en hard onder winterse omstandigheden gaat fietsen.
Voor het echte sneeuw en ijswerk op de MTB

Bij sneeuw en ijs gebruik je spijkerbanden op minimale druk, de spikes hebben dan maximaal contact met de weg. Is het minder winters dan pomp je de banden op tot de maximale druk. De spijkers hebben nu nauwelijks nog contact en maken veel minder lawaai.

Winterse tips

Betaalbaar setje fietsverlichting. Opladen via USB
  • Zachtere banden hebben meer contact met de weg en dus meer grip. Dat geldt voor gewone banden en winterbanden. Een (te) zachte band slijt wel meer en fietst zwaarder
  • Kans op uitglijden? Zet dan je zadel lager zodat je makkelijker bij de grond kunt
  • Kijk naar de weg, ijs glimt.
  • Stuur rustig en beheerst.
  • Pas op voor de harde stroken sneeuw en ijs langs de kant van de weg.
  • Zorg voor goede verlichting. Lekker veilig op winterbanden en dan over het hoofd gezien worden is zonde.
  • Idem voor de remmen, werken die goed en kun je goed de remkracht doseren? Remblokjes slijten harder bij vies weer.
  • Maak je fiets in de winter extra schoon i.v.m. het gestrooide zout.
  • Bij nat weer blijven er eerder steentjes plakken aan je band en dat kan voor lekkage gaan zorgen. Peuter je banden van tijd tot tijd schoon

Winterbanden voor de fiets kopen

Goede fietsen winkels hebben winterbanden liggen. Anders kunnen ze besteld worden.

En anders is er altijd nog het internet zoals bij Wiggle
en Bikester, of allemaal verzameld bij bol.com. Hier zijn zo ook (ver) onder de soms pittige adviesprijs te krijgen

Ritsbare winterband met spikes

Nieuw product, beschikbaarheid in nederland niet bekend.

Winterbanden nuttig of niet?

Sommige zien de opkomst van winterbanden bij auto’s een beetje als een hype. Winterbanden geven meer grip bij slechte weersomstandigheden. Maar veel rijders compenseren dit, vaak ruimschoots, door rijgedrag dat niet past bij winterse omstandigheden.  Seeuw en ijs vragen om aangepast rijgedrag of je met zomerbanden rijdt of met winterbanden. Daarnaast geldt dat het handig is,zeker in de auto, dat je weet wat je moet doen als je een keer gaat glijden. Meesturen is nogal contra intuïtief en vol op de rem gaan staan maakt de bestuurbaarheid van de auto ook niet veel beter.

Op de fiets is de tijd tussen slippen en echt onderuit gaan  veel korter. En dan helpt wat extra grip zeker. Maar als je op een ijzige ondergrond haakse bochten gaat fietsen helpt niets.

Lichtgewicht tenten vergelijk

Lichtgewicht tenten vergelijk

Bij het uitzoeken van een nieuwe Lichtgewicht tent heb je heel veel zaken waar je rekening moet houden, afmeting, gebruik en nog veel meer

Onderstaande een aantal opties voor een lichtgewicht (twee persoons) maar niet al te krappe tent voor fietsvakanties. Genoeg ruimte om naast elkaar te slapen (en niet op elkaar), een voortent voor je bagage en  ook genoeg ruimte om met slecht weer een tijd comfortabel in de tent door te brengen.

Daarnaast een beetje betaalbaar, dus instaptenten voor de beginnende vakantiefietser.

Dé beste tent voor een fietsvakantie bestaat niet. De aanschaf is van een tent is steeds een persoonlijke afweging van het gebruik en vooral ook het budget

Lees verder

Voor elk seizoen een tent

Voor elk seizoen een tent

Een tent kiezen is knap lastig: gewicht, prijs, afmeting en functionaliteit zijn een aantal punten die je tegen elkaar moet afwegen. En dan hebben de tenten ook nog een seizoens-aanduiding: geschikt voor 2,3,4 en zelfs 5 seizoenen.

Het gebruik van de term seizoen is wat verwarrend. Je zou denken dat een tent die geschikt is om in de winter te gebruiken een 1 seizoen wintertent is ( tegenover de 1 seizoen zomertent). Echter de wintertenten moet je zoeken in de rubriek vier seizoenen en de zomertent in twee.

De seizoenen geven niet zozeer het jaargetijde aan maar weer de geschiktheid voor slecht weer,regen, wind en koude. Hieronder te seizoenen stap voor stap Lees verder

Hoe groot moet mijn tent zijn? Kokon of balzaal?

Hoe groot moet mijn tent zijn? Kokon of balzaal?

De hoeveelheid ruimte in een tent wordt meestal aangegeven door het aantal slaapmatjes die erin passen. Een standaard matje is iets meer dan 50 centimeter breed, maar de brede versies van exped bijvoorbeeld al 65 cm. Houdt hier rekening mee bij het bepalen van de minimale breedte. Maar er zijn meet aspecten die de benodigde ruimte in je tent bepalen

Bij sommige lichtgewicht modellen loopt de tent taps toe bij het uiteinde. Op zich hebben je voeten  ook minder ruimte nodig dan je bovenlichaam dus dat kan prima werken. Wel komen dan de matjes over elkaar heen te liggen en dat kan een probleem zijn bij de dikkere luchtbedden die nu op de markt zijn. En je moet het niet erg vinden de voeten van je reisgenoot ’s nachts tegen te komen.

Lees verder

Lichtgewicht tent kopen – tips

Lichtgewicht tent kopen – tips

Of je nu een fortuin uitgeeft of liever een goedkope tent, als een tent niet bij jou en je reisplannen past heb je er alleen maar spijt van. Een tent koop je niet voor de look maar om zijn functionaliteit, al kan een (schut)kleur ook weer functioneel zijn.

Een aantal holistische tips bij de aanschaf van een tent vind je hieronder. Deze site richt zich voornamelijk op (lichtgewicht) tenten voor wandel- en fietsvakanties maar het lijstje is op zich van toepassing op alle soorten tenten. Lees verder

Helinox Chair Zero. Lichtgewicht lekker zitten

Helinox Chair Zero. Lichtgewicht lekker zitten

Op fietsvakantie en bij een trektocht met rugzak is het schipperen met gewicht en pakvolume. Wat je meeneemt moet min of meer in je tas(sen) passen en uiteindelijk zal het allemaal ook mee bergop zoeken. Grote stoelen meeslepen is geen optie. In het verleden was het dan maar zitten op een zitmatje, later kwam er dan de mogelijkheid je slaapmat om te bouwen tot stoel zoals met de chairkits van ThermaRest en Exped. Niet ideaal je moet dan ’s avond weer je stoel tot slaapplek ombouwen en ’s ochtends voor de eerste koffie weer. Lees verder

Fietstassen voor de fietsvakantie

Fietstassen voor de fietsvakantie

Fietstassen zijn er te kust en te keur. De klassiek fietstassen worden grofweg onder verdeelt in:

  • achtertassen,
  • voortassen,
  • top tassen ( rack packs ) en
  • stuurtassen

Met de opkomst van bikepacking (zie onder) komen er nog heel veel soorten bij zoals:

  • zadelpentassen,
  • frametassen,
  • bovenbuistassen en
  • grote handlebar stuurtassen

Kies wel steeds tassen van 1 merk per fiets, ze hangen en sluiten net allemaal anders.

Welke tassen in welk maat je nodig hebt is sterk afhankelijk van de soort trip die je gaat maken.

Reis je langs hotels of overnacht je in trekkershutten, al dan niet met bagage vervoer, dan heb je aan 1 of 2 achtertassen voldoende.
Lees verder

MSR Carbon Reflex – Super lichte tenten

MSR Carbon Reflex – Super lichte tenten

Op de fiets kun je redelijk wat bagage meenemen, meer dan in bijvoorbeeld je rugzak. Maar uiteindelijk zul je toch elke kilo mee moeten nemen. En de ruimte die je hebt is ook niet onbeperkt. MSR heeft een aantal ultra lichte tenten voor mensen die gewicht of ruimte belangrijk vinden en het niet erg vinden daarvoor ruimte en ook wat comfort bij de tent in te leveren. Ze zijn te vinden onder de naam Carbon Reflex. En hiervan zijn in 2016 nieuwe versies verschenen. Lees verder

Fietsschoenen

Fietsschoenen

Binnen het enorme aanbod van fietsschoenen is er een kleinere groep die zich leent voor het meer recreatieve toerfietsen. Belangrijkste eigenschap is dat ze ook geschikt zijn om mee te lopen zodat je niet ook nog ene paar wandelschoenen hoeft mee te nemen.

De voordelen van een fietsschoen zitten hem in de stijvere zool zodat de druk beter over de pedalen verdeelt wordt en er geen energie verloren gaat in het buigen van de zool. Een te stijve zool loopt echter weer niet fijn, daarom hebben de zolen van dit soort zogeheten fiets-loopschoenen meer flex dan je van een echte fietsschoen zou verlangen. Daarnaast hebben veel fietsschoenen vaak een harde zool waarom je makkelijk uitglijdt op glade ondergronden.

Fietsschoenen kunnen gebruikt worden met klikpedalen, voor toerfietsen wordt hiervoor eigenlijk alleen het SPD systeem ( uit de MTB wereld) voor gebruikt. Wel of niet vast is een keuze. Lees verder

Vakantiefiets voor kinderen

Vakantiefiets voor kinderen

Op zoek naar een fiets voor kinderen waarmee ze én naar school kunnen én mee kunnen op fietstochten en als vakantiefiets? Dat is best nog wel zoeken en je komt eigenlijk al gauw uit bij buitenlandse kinderfietsen. Het aanbod van de Nederlandse fabrikanten is voornamelijk modieus en prijzig ( eigenlijk gewoon véél te duur). Veel mooie kinderfietsen komen uit autoland Duitsland en daarnaast uit Groot Brittannië. Lees verder

Top 3 GSM toebehoren voor de fietsvakantie!

Top 3 GSM toebehoren voor de fietsvakantie!

#1: Fietshouder

Een fietshouder voor je GSM ; handig en veilig in gebruik en passend voor elke telefoon. Tegenwoordig is er voor elke telefoon een fietshouder te verkrijgen. Je bevestigd de houder aan het stuur en klikt simpelweg de telefoon er in. Waarom is de houder veiliger? Net als in de auto leidt de telefoon af en zorgt het ervoor dat je oplettendheid nadelig wordt beïnvloed. Zit je telefoon in de houder, dan kun je de telefoon gemakkelijker bedienen en veilig op luidspreker bellen, zodat je beide handen aan je stuur kunt houden. Wij denken niet alleen aan je veiligheid, maar ook je gezondheid. Want je kan ontspannen op weg met de navigatiefunctie op je telefoon, goed zichtbaar in de veilige fietshouder. Dus geen gedoe met kaarten, heel frustrerend als je er niet zo goed in bent, maar altijd meer werk dan eenmalig je bestemming invoeren. Je persoonlijke navigator en informatiebank op je stuur. Je zoekt eenvoudige leuke fietsroutes op, maar ook wat voor soort boom of bloem je bent tegen gekomen tijdens je fietstocht. Ook erg handig in combinatie met handige fiets apps die te verkrijgen zijn in je app store. Dus de weg naar die ene mooie locatie ligt voor je open met de fietshouder. De fietshouder is ook gewoon te gebruiken op ruig of hobbelig terrein. Lees verder

De dikke Baobab: fietsreis door Madagaskar

De dikke Baobab: fietsreis door Madagaskar

Madagaskar is wellicht niet meteen een land waar je aan denkt bij een fietsvakantie. Het rode eiland in Afrika voor de kust van Mozambique heeft meer te bieden dan Baobab bomen en geploeter door zand. Wat? Dat beschrijft Frank van Rijn in zijn nieuw fietsboek over tien weken fietsen op Madagaskar. Maar ook als je gewoon op vakantie wilt gaan naar Madagaskar is dit boek een mooie voorbereiding voor je reis naar dit prachtige land. Lees verder

Lichtgewicht tent voor fietsvakantie : MSR Nook

Lichtgewicht tent voor fietsvakantie : MSR Nook

Ook op de fietsvakantie zul je moeten slapen en als je kiest voor kamperen zul je gauw op een tent uitkomen. En op de fiets telt het gewicht dat je meeneemt, meer nog als je in bergachtig terrein op pad gaat. Je kunt wat meer gewicht en volume meenemen dan in een rugzak maar uiteindelijk moet je het wel allemaal meeslepen. De tent kan net als de slaapzak stevig aantikken, zowel qua volume als gewicht.

De MSR Nook  is met een gewicht van minder dan 1.5 kilo een echte lichtgewicht. Met footprint zit je er trouwens net boven, samen is het 1.6 kilo. Er is ruimte voor twee personen die in de lengte slapen. En omdat de tent wel relatief hoog is wordt je niet meteen claustrofobisch MSR Nook Lichtgewicht tent.

 

Veel ruimte bied de tent niet, contact met je medereiziger is niet te voorkomen, gezien het gewicht zou je deze tent ook prima in je eentje kunnen gebruiken.

Bagage  in de tent wordt ook krap, volgens de fabrikant is er genoeg ruimte maar  de, meestal toch waterdichte, fietstassen kunnen wellicht beter buiten blijven.

 

Fietskleding voor (kleine) kinderen

Fietskleding voor (kleine) kinderen

kinder fietsbroek met zeemZadelpijn is niet alleen voor grote mensen een spelbreker tijdens de fietsvakantie. Kinderen leiden net zo hard. Grote mensen dragen niet voor niets speciale fietsbroeken met zeem, ook omdat goede fietsbroeken irritaties door schuren van naden voorkomen. Soortgelijks geld voor het bovenlichaam, een fietsshirt van goede materialen zit comfortabel, transporteert het zweet goed en droogt lekker snel. Dus gun je kinderen ook goede fietskleding, al was het maar omdat het fietsen dan meteen veel leuker is Lees verder

26 inch versus 28 inch versus 29 inch

26 inch versus 28 inch versus 29 inch

Voorop: als je nog eens een avond over hebt kun je je gaan verdiepen in bandenmaten. Je zou denken het is een kwestie van maten en meten, maar de zaak is heel wat chaotischer.

Note van de redactie: sinds de eerste 29 inch banden en dit artikel zijn er heel veel bandenmaten bijgekomen. Zowel qua radias als breedte (fatbikes). De basis van de informatie hieronder is correct maar niet compleet

Lees verder

Fietsvakantie welke schoenen mee.

Fietsvakantie welke schoenen mee.

Tijdens de fietsvakantie breng je flink wat uren door op de fiets. Maar er komt een moment, einde van de dag of onderweg, dat je toch van de fiets afstapt en je brengt dus een deel van de dag ook gewoon lopend door. Schoenen zijn een belangrijk onderdeel van je kleding, tenslotte brengen je voeten de kracht over naar je pedalen.  Wat voor schoenen moet je meenemen om zowel op als naast de fiets uit de voeten te kunnen, echte fietsschoenen of toch een alternatief? Lees verder

Fietstassen inpakken zeven tips

Fietstassen inpakken zeven tips

Fietstassen inpakken is eigenlijk heel eenvoudig, zeven tips.

1 evenwicht en balans


Zo min mogelijk meenemen is eigenlijk het beste uitgangspunt als je op fietsvakantie gaat; tenslotte moet je alles toch meeslepen. Daarnaast is het van belang het gewicht zo evenwichtig mogelijk over de fiets te verdelen, links-rechts en voor-achter. En liefst het gewicht zo laag en zo dicht op de fiets als mogelijk. Lees verder

Koga WorldTraveller  29 Inch Vakantiefiets

Koga WorldTraveller 29 Inch Vakantiefiets

Koga Signature WorldTraveller jubileummodel

Het Signature programma van Koga bestaat 10 jaar. Sindsdien is het mogelijk helemaal zelf je WorldTraveller  vakantiefiets samen te stellen.

Koga world traveller
Schijfremmen, SON-verlichting, USB-lader. Rohlof naaf met ruim aandrijving. Kabels lopen door het frame en nog veel meer moois

Koga Vakantiefiets

Koga komt in 2012 met een 29 inch versie van de befaamde World Traveller.

Voor langere trektochten zijn grotere bredere wielen te preferen boven kleine. Het rijdt lichter en stabieler. De koga 29er heeft de geometrie van een mountainbike, met een vrij hoog balhoofd hetgeen een hoge zitpositie geeft. 29er zijn geen snelheids maar afstandsmonsters

De koga is uitgerust als pakezel, met achterdragers die tot 40 kilo gewicht kunnen hebben, voor is goed voor nog eens 15 kilo. Lees verder